Kreta 2009 : Dag 8 - Gournia - Sitia –Vaï

Verder in de reeks Kreta 2009. Nu gaat het over dag 8 (zon. 2/08)
De vorige dag (za. 1/08) waren we met de auto naar Knossos en Rethymnon geweest. We hebben de auto voor het hele weekend en deze dag zijn we van plan terug een uitstap te maken. We zijn van plan verder Oost-Kreta te verkennen. De vorige avond hadden we eens gekeken in een boekje over Kreta wat er nog te zien is. We hadden veel mooie foto’s gezien van Vaï en besloten dat dit onze bestemming zou worden. Vaï is een groot strand met een palmboombos. Onderweg daar heen zouden we kunnen stoppen in ruïnes van Gournia, een laat Minoïsche stad. De middag zouden we dan kunnen doorbrengen in Sitia, de meest oostelijk gelegen stadje van Kreta om dan zo door te rijden naar Vaï.
Rond 9u vertrekken we met de auto richting Sitia. Eens we voorbij Agios Nikolaos zijn, kunnen we weer genieten van de mooie natuur met schitterende vergezichten langs de kust.
P1000480 foto : de mooie oostkust van Kreta richting Sitia
We stoppen een paar keer voor foto’s te nemen van deze mooie landschappen. Na ongeveer 45 minuten langsheen een weg met de ene bocht na de andere, stoppen we aan de archeologische site van Gournia. Dit is een laat Minoïsche stad geweest waarvan het gehele dorp uitgegraven werd aan het begin van de 20e eeuw door een zekere Harried Boyd. Van langs de weg zie je de ruïnes liggen. De toegangsprijs bedraagt 2 €. Je kan een pad volgen dat nog een originele straat moet geweest zijn. Hier en daar staat er een plakkaat met wat uitleg. Het pad leidt je naar boven want de ruïnes zijn gelegen op een heuvel. Na een klein uurtje zijn we rond en vertrekken we terug richting Sitia.
Meer informatie over Gournia (Engelstalig) : http://www.uk.digiserve.com/mentor/minoan/gournia.htm
P1000490 foto : archeologische site van Gournia met in de verte de weg naar Sitia
Hier en daar stoppen we nog onderweg om foto’s te nemen. Na ongeveer een dik half uur komen we aan in Sitia. Het is nu half 12. De haven ziet er mooi uit. We gaan eerst op zoek naar wat winkelstraatjes maar blijkbaar zijn alle winkels dicht tot 15u. Dat is wel spijtig want de vrouwen wouden graag de winkeltjes afgaan. We besloten dan maar op zoek te gaan naar een restaurant om iets te gaan eten en drinken. Veel valt er eigenlijk niet te zien in dit stadje en we gaan dan maar terug naar de haven waar we toch enkele restaurants gezien hadden. Na het middagmaal zetten we onze rit verder richting Vaï.
P1000498_5 foto : de haven van Sitia
Meer informatie over Sitia : http://www.kreta2005.nl/sitia.html
Zover ik me kan herinneren was het nog 3 kwartier tot aan Vaï. Vooral door de fel slingerende weg langsheen de kust kon je niet echt door rijden. Daniëlla had al spijt dat we dit gekozen hadden, want ze werd een beetje onnozel van al die scherpe bochten. Mijn moeder herinnerde plotseling dat ze in 2005 hier ook geweest was. Toen met de bus. De parking staat stamp vol. Blijkbaar is er heel veel volk. We nemen onze spullen en gaan naar het strand. Er staan inderdaad heel veel palmbomen, en als het hier rustig zou zijn, dan zou dit een zeer mooie plaats kunnen zijn. Maar door de vele toeristen is het gewoonweg veel te druk en helemaal niet gezellig. Hadden we dit geweten, waren we zeker ergens anders heen gegaan. Maar goed, nu we toch hier waren. Met wat geluk konden we een tafeltje bemachtigen. Het strand lag helemaal vol en er was nergens plaats. Ik besloot toch even het water in te gaan om me wat te verfrissen. De anderen bleven zitten aan het tafeltje. Je kon ook nog een heuvel op gaan met een mooi uitzicht op de baai van Vaï. Daar heb ik dan ook enkele foto’s genomen.
P1000506 foto : het strand van Vaï met daarachter het palmboombos
Rond 16u vertrekken we terug richting Agios Nikolaos, terug naar ons hotel. We zijn toch wat teleurgesteld van Vaï. Je kan dat natuurlijk niet op voorhand weten. Rond 18u komen we terug aan het hotel. We laten Tristan bij mijn moeder slapen en Daniëlla en ik gaan ‘s avond naar de tropical bar waar het animatie-team een party geeft. Toch wat beschonken gaan we ons bedje in rond middernacht.