Trainen tijdens de Coronacrisis - Heroriëntering op professioneel vlak - Nieuw speeltje: Garmin Forerunner 245 - Levenslessen

Trainen tijdens Corona

We zijn nu al bijna 10 weken in lockdown, waarbij we niet meer mogen trainen op de club. Vóór de coronacrisis deed ik op dinsdagavond mijn intervaltrainingen op de club. Vanaf dinsdag 17 maart deed ik de intervaltrainingen hier thuis in de buurt op een fietspad langs de spoorweg. Daar heb ik een lang recht stuk van bijna 1600m. Ideaal om mijn interval op af te werken. 

Alleen passeerde er van tijd redelijk wat volk. Tijdens deze coronacrisis ben ik beduidend meer volk tegengekomen dan vóór de crisis. Dat leidde soms tot rare situaties waarbij enkele mensen naast elkaar wandelde terwijl ze zagen dat ik eraan kwam gelopen in tegenovergestelde richting, maar die gingen niet aan de kant of verdeelde ze zich netjes over beide kanten van het fietspad, zodat ik tussen de 2 rijen moest lopen.

Mijn gps horloge (Garmin Forerunner 235) kwam bij de intervaltrainingen thuis nu heel goed van pas. Onder het item Training, heb je het item Intervallen. Daar stelde ik telkens de afstand in, het aantal keer dat dit gelopen moest worden en de rustperiode tussen de interval. En dat ging eigenlijk heel goed. Maar ik heb gemerkt dat het alleen trainen moeilijker gaat dan op de piste. Vooral mentaal is het moeilijker, want je weet niet precies waar de finishlijn ligt. Op piste weet je waar de finishlijn ligt, maar nu geeft mijn gps horloge pas in de laatste 50m aan dat het er bijna op zit. Na een paar keer op en af gelopen te hebben, weet je wel ongeveer waar de finish is, maar toch wordt iedere interval niet altijd even correct afgemeten in afstand en kan het zijn dat het net iets verder is dan gedacht. Dat maakt het dan wat moeilijker.

Nog een moeilijk punt vond ik gemotiveerd blijven. Normaal gezien train je voor een bepaalde wedstrijd, maar nu er geen wedstrijden zijn, is het moeilijk een doel te stellen. Nu is het je trainingen afwerken, die de trainer doorgeeft. Daarom had ik mezelf een doel opgesteld: mijn lokaal rondje van ongeveer 2,5 km 4 x zo snel mogelijk lopen. Normaal gezien was ik van plan op 19 april mee te doen aan Herk Loopt. Nu deed ik 4 x mijn rondje van 2,5 km. Doel was om in de buurt te komen van mijn tempo dat ik gelopen had begin maart in Stein, namelijk 4:04 / km. Op Garmin Connect zag ik onder Training het item PacePro tempostrategieën staan. Onder koersen kan je zelf een parcours uitstippelen (of opladen via een gpx-bestand). Dat kan je dan gebruiken bij het aanmaken van een PacePro strategie. Je geeft dan je gewenste tempo in, en rekening houdend met het parcours krijg je de kilometer tijden die er aangehouden dienen te worden om je eindtijd te halen. Zo wordt er ook rekening gehouden met eventuele heuvels want daar zal je tempo lager liggen, om in een afdaling terug wat te kunnen versnellen. Als je Garmin horloge het ondersteunt, kan je de PacePro strategie sturen naar je horloge. Mijn Forerunner 235 ondersteunt dat niet, dus noteerde ik mijn kilometer tijden op mijn hand, en liet ik mijn horloge na iedere kilometer een ronde afmeten en zo kon ik mijn kilometer tijden in het oog houden. Ik had doorgegeven aan mijn trainer dat ik op 19 april een wedstrijd simulatie wou doen. Hij had daarmee rekening gehouden en stemde mijn trainingsschema daarop af. Op zaterdag deed ik een herstelloopje van 5 km. Ik was dan ook van plan 2 weken later nog eens hetzelfde te doen, maar dan proberen mijn tijd te verbeteren. Op die manier had ik een doel. Via de PacePro functionaliteit had ik mijn gewenste gemiddelde kilometertijd ingesteld op 4:05 / km alhoewel ik dacht dat dit moeilijk haalbaar was. Vooral het volledig alleen lopen zou het moeilijk maken en dat bleek ook zo. De eerste 5 kilometer gingen nog redelijk en zat ik zelfs wat voor op het schema, 17 seconden om precies te zijn. Maar vanaf kilometer 6 begon ik het te voelen en ik zag het zelfs even niet meer zitten. Ik liet die 4:05 / km zelf los en dacht dat wordt niks vandaag. Tot mijn verbazing ging de 7e kilometer wel terug goed en ook de 8e ging behoorlijk. De 9e was dan weer ietsje minder, maar ik voelde dat ik die 4:05 / km ging halen. De 10e kilometer kon ik nog een 4:00 optekenen en zo kwam ik aan 40:39 over 10 kilometer (of 4:04 / km), 14 seconden beter als vooropgesteld. Daar was ik heel tevreden mee, en daarmee bevestigde ik mijn goede vorm. Op zondag 3 mei deed ik hetzelfde, het enig verschil was dat ik nu mijn PacePro ingesteld had op 4:03 / km. En ook nu gingen de eerste 5 km goed en lag voor op het schema, al was het maar met 2 seconden. En ook nu ging het moeilijker vanaf kilometer 6. Ik probeerde zo goed ik kon het tempo erin te houden, maar ik kon de vooropgestelde kilometer tijden niet meer halen. Toen ik kilometer 10 begon had ik 13 seconden achterstand. Ik besloot deze 10e kilometer alles uit de kast te halen. Zo wist ik deze kilometer in 3:50 te lopen en daarmee 12 seconden goed te maken. Ik deed nu 40:34 over de 10 kilometer en dus 5 seconden beter als 2 weken eerder. Missie geslaagd al moet ik zeggen dat het niet makkelijk was. En misschien nog het belangrijkste, ik geloof dat die 40 min. over 10 kilometer er zeker nog inzit, maar wanneer ik daar een poging op ga doen, is voorlopig nog een vraagteken.

Hieronder nog de linken naar de 2 wedstrijd simulaties:

zo. 19 april 2020 : https://www.strava.com/activities/3321273226 - 10 km in 40:39 (4:04 / km)
zo. 3 mei 2020 : https://www.strava.com/activities/3389444376 - 10 km in 40:34 (4:03 / km)

Heroriëntering op professioneel vlak

Op professioneel vlak lijkt het maar niet te lukken. Een maand nadat mijn moeder overleden is, heb ik prompt mijn ontslag gekregen op mijn werk. Zelfs zonder overleg en dat dan bij een vzw (in de zorg), waar je toch wat menselijkheid kunt van verwachten. Toen mijn moeder kritiek in het ziekenhuis lag, en juist vóórdat de overheid de bedrijven verplichtte hun werknemers zoveel mogelijk thuis te laten werken, had ik al gevraagd om van thuis uit te mogen werken. Aangezien mijn moeder toen op intensieve lag en je maar beperkt op bezoek mocht, had ik gevraagd als ik van thuis uit mocht werken zodat ik gemakkelijker haar een bezoek kon brengen. Mijn directe leidinggevende weigerde dat, met de reden dat er solidariteit moet zijn met diegene die niet van thuis uit kon werken. Daar was ik toch zeer teleurgesteld over, en dat liet ik ook blijken. Ik had toch meer begrip verwacht. Daarenboven was de reactie van mijn leidinggevende op mijn teleurstelling nog eens buiten proportie en hij liet al merken als ik nog wel daar wou werken. Tussen de lijnen begreep ik dat hij dreigde met ontslag en hij kwam dan nog eens neus aan neus staan voor mij. En dat omdat ik van thuis uit wou werken, en nog geen werkdag later was het verplicht door de overheid. Dus plots mocht hetgeen ik vroeg wel: werken van thuis uit, wel afwisselend met een collega, maar meer hoefde voor mij ook niet. De sector van die vzw was de zorgsector, en ik heb al eerder in de zorg gewerkt waar het ook niet gelukt was. De zorgsector is nu toch een sector die ik ga vermijden. Chaotisch en ongestructureerd is niet iets waarin ik wil werken. Dat blijkt ook uit een online cursus die ik ondertussen gevolgd heb: Succesvol communiceren in moeilijke situaties. Ik ben iemand die liefst projectmatig in een gestructureerde omgeving werk. Ook heb ik ondertussen loopbaanbegeleiding opgestart bij Syntra Hasselt. Daar kreeg ik bevestiging wat ik in de online cursus al geleerd heb.

Ik heb ondertussen al een avondopleiding Power BI achter de rug en ben nog bezig met een avondopleiding Data Analyse. En ik heb nog allerlei andere ideeën maar daar zal ik pas iets over vertellen van zodra ik meer informatie over heb. Ondertussen kijk ik natuurlijk uit naar een nieuwe job, al zal het in deze situatie met de coronacrisis niet makkelijk worden, want de openstaande vacatures zijn drastisch naar beneden gegaan en veel bedrijven zijn nu niet geneigd nieuw personeel aan te werven, door de besparingen die ze gaan moeten doen. Ik zal toch iets selectiever moeten zijn en niet 2 keer nadenken vooraleer in te gaan op een voorstel van een werkgever, maar 5 keer nadenken. Ik heb liever wat minder loon en een job waar ik me goed in voel, dan goed betaald en continue onder stress staan.

Garmin Forerunner 245

Die PacePro functionaliteit vind ik wel een aardigheidje. Dat zou me misschien ook wel kunnen helpen in mijn achtervolging naar een tijd beneden de 40 minuten op de 10 km. Zoals gezegd, mijn Forerunner 235 ondersteunt die functie niet. Ik had dan eens zitten kijken welke Garmin horloge dat wel ondersteunt, en dat bleek de Forerunner 245 te zijn. Die heb ik me dan zopas aangeschaft en ik moet zeggen dat er naast die PacePro functionaliteit, nog andere functies in zitten, zoals uitgebreidere gezondheidsstatistieken, pols zuurstof meter, ademhaling meter, meerdere sporten, enz. Ik heb ook gemerkt dat de hartslagmeter aan de pols beter werkt. En dat dan voor 280 euro, dat valt nog heel goed mee. De 245 voelt ook een stuk steviger dan de 235, die eerder plastiekerig aanvoelt. Ik heb ook gekozen die zonder muziek, want dat gebruik ik toch niet. Als er over een paar weken nog steeds geen loopwedstrijden mogen georganiseerd worden, dan ga ik die PacePro functie zeker nog eens uitproberen op mijn rondje van 2,5 km. Stel eens voor dat ik op training beneden die 40 minuten zou lopen...

Garmin Forerunner 245

Levenslessen

In heel deze coronacrisis heb ik zeker een paar levenslessen geleerd, zoals het leven is veel te kort, en je moet het nemen zoals het komt, investeer meer in jezelf en leef trager, geniet van de kleine dingen (zoals een heerlijk kopje koffie in het zonnetje wanneer je opstaat).

Op de site van de VRT ben ik een heel mooi artikel tegen gekomen : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/25/lessen-van-de-lockdown-antwoorden/