Bear Trail 's Gravenvoeren

Op zondag 24 oktober deed ik mee aan de Bear Trail in 's Gravenvoeren. In april had ik in deze streek ook al een trail gelopen. Ook nu had je keuze uit 3 afstanden : 15 km, 39 km of 57 km. Ik had gekozen voor de 15 km. Ik hoop misschien volgend jaar de 39 km te doen. We zullen zien hoe de komende trails (zie 'Alle komende wedstrijden') zullen verlopen. Begin april ben ik van plan mee te doen aan de 30 km van de Cauberg Trail. Dat zal dan mijn verste afstand worden. De komende maanden zal ik daarom wat meer gaan trainen op afstand en wat heuveltraining doen.

De wedstrijd ging door om 11u. Omstreeks 9u30 vertrok ik richting de Voerstreek en omstreeks 10u15 arriveerde ik aan de voetbalterreinen van SK Moelingen, waar de inschrijvingen en het vertrek was. Aan de inschrijvingen zei ik mijn naam en ontving een envelop met daarin mijn borstnummer en chip. Ik had ook een t-shirt besteld en dat kon ik op een ander standje in ontvangst nemen bij het tonen van mijn envelop. Nog even getwijfeld als ik dit t-shirt zou aandoen. Het weer was ideaal, ongeveer een 15 graden en af en toe een flauw zonnetje. Ik koos toch om mijn dunne loopshirt met lange mouwen aan te houden en ging het t-shirt in mijn wagen leggen.

Het was nu ondertussen al 10u45 en ik besloot me aan de start te zetten. Er was een gezellige drukte, het leken me niet zoveel deelnemers als bij de 10 km van de Sint Piertersbear Trail.

Bear Trail 2015 start
Foto : Daniel Drion
Precies om 11u klonk het startshot. Eerst nog 3 kwart rond het voetbalplein, een stukje op verhard en vanaf dan werden we op het onverhard gestuurd. Het parcours ging voor het grootste stuk over paden tussen de akkers. Af en toe kreeg je een (kort) stukje bos. Er waren ook enkele stroken over losliggend puin en dat was moeilijk beloopbaar. Opvallend was ook een strook met zeer glibberige modder, het was zeer moeilijk om je daar recht te houden. De eerste 3 km kon ik een redelijk hoog tempo ontwikkelen (4:30 - 4:45 / km), maar bij de eerste serieuze beklimming voelde ik dat ik een mindere dag had en de benen liepen gauw vol zoals ze dat noemen. Maw ik kreeg al gauw zware benen. De 2 goede wedstrijden van afgelopen 2 weken lieten zich duidelijk voelen. Ik besloot dan maar niet meer aan te dringen en te lopen op gewoon tempo (tussen de 5:00 en 6:00 / km). Op km 10,5 kregen we de zwaarste beklimming. Het lukte me tot ongeveer 3/4 van deze klim te blijven lopen maar dan moest ik toch even wandelen. Na deze klim kregen we een afdaling en verliep de rest van het parcours redelijk vlak. Ik was blij dat we de voetbalterreinen in zicht kregen en kan afklokken in 1:18:20 over de 15,02 km (5:13 / km). Persoonlijk vond ik dit een minder aantrekkelijk parcours. Daarvoor liepen we te weinig door het bos. De beklimmingen waren meer van het type langzaam oplopend. Ik heb ze liever wat steiler. Zoals reeds gezegd loop ik misschien volgend jaar hier de 39 km. Dat is nog afwachten wat mijn ervaringen gaan zijn met de komende langere trails.

Aan de finish was er een ruim aanbod, met peperkoek, chocolade, fruit (banaan en sinaasappel) en drank (cola, sportdrank en water). Veel langer besloot ik niet meer te blijven en vertrok terug richting Hasselt. De volgende uitdaging wordt de 21 km van de Kraftman Trail in Maasmechelen, waar ik vorig jaar mijn eerste trail liep.

Bear Trail 2015 (klim op km 10,5)
Foto : Ludo-Grafica
Bear Trail 2015
Foto : Daniel Drion
Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/936325243


Video door Paul van Boerdonk