Les Foulées Joseph Raemackers - Hannut

Deze ochtend deelgenomen aan de 15e wedstrijd van de Challenge Hesbignon, de jogging in Hannut. Vorig jaar liep ik de jogging d’hiver in Hannut in februari, maar volgens Mario is het parcours niet hetzelfde. Toen liep ik 44:43 over 10,25 km (4:21 / km). Ik kon me nog weinig herinneren van het parcours, enkel de kasseistrook op het einde wist ik nog.
Ik pikte eerst loopmakker Sven N. op, vervolgens Mario en dan nog Marc. Rond kwart voor 10 arriveerden we in Hannut en ik kon de wagen gemakkelijk parkeren. Aan de inschrijving betaalden we de gebruikelijke 4 euro en wat later gingen we ons opwarmen. We deden 3 rondjes op de atletiekpiste, goed voor 1,3 km aan 5:36 / km. Goede bekende Stefan Meekers spotte ik aan de start. Marc zou zijn eerste wedstrijd lopen met zijn nieuw cadeau, een Forerunner 110 die hij gekregen had voor zijn verjaardag van zijn vrouw en dochter.
Om 10u17 klonk het startshot. We moesten eerst een rondje op de atletiekpiste lopen. De eerste 3 km verliepen hoofdzakelijk dalend en zo kon ik een redelijk hoog tempo ontwikkelen. Km 4 zat een klein knikje in, maar vanaf dan begon een stuk onverhard van 2 km met af en toe een kleine helling. Op km 4 had ik nog een gemiddeld tempo van 4:14 / km, maar na die 2 km onverhard was dat gemiddelde gedaald naar 4:25 / km. Vanaf dan kon ik dat gemiddelde vasthouden. Op km 7 was er ook een knikje van een paar honderd meter. In de laatste 2 km kon ik op de lange kasseistrook met vals plat redelijk wat lopers inhalen. Ik wist dat het dan niet meer zo ver was. Eens terug op de piste moesten we nog een drie-kwart rondje lopen. Ik kan afklokken in 43:25 over 9,86 km oftewel een gemiddeld tempo van 4:24 / km. Ik denk wel dat dit een van mijn betere Hesbignon wedstrijden was van het jaar. Een snel parcours is het zeker niet, daarvoor zitten er te veel stroken onverhard in.
Aan de finish zie ik Marc, die heeft weer een schitterende tijd gelopen, 39:40, weer rond die 4:00 / km grens en dat dan op dit parcours. Dan was het nog even wachten op de andere loopmakkers. Sven N. kon afklokken rond de 51 min. Ook een hele mooie tijd want hij heeft wat gesukkeld met zijn rug en heeft daardoor niet zo veel meer kunnen trainen. Mario was niet veel achter hem, zijn tijd rond de 52 min. Dus alle 4 zeer tevreden.
We deden dan nog 3 rondjes op de piste om wat uit te lopen. Daarna terug naar de wagen waar Marc nog een verrassing bovenhaalde want hij had eclairkes voorzien. Dat smaakte natuurlijk !
De volgende wedstrijd zal volgende zondag in Sint-Truiden zijn, de Fruitloop.