Tungri Run - Bloesemjogging

Tungri Run

Op 1 mei staat traditioneel de Tungri Run op het programma. Dit is een leuke stadsloop, waarbij we 2 rondjes van ongeveer 5 km dienen af te leggen doorheen het centrum van Tongeren. Zo'n rondje is niet geheel vlak, en zit toch een kilometer vals plat is, met een passage over de Romeinse muur. De wedstrijd begon om 16u45 en omstreeks 15u45 parkeerde ik mijn wagen op de parking voor het sportstadion. Ik had ook mijn broer opgepikt. Die kwam supporteren voor ons. We begaven ons dan naar de inschrijvingen. Ik had me reeds vooringeschreven en nam mijn envelop met mijn nummer in ontvangst. Natuurlijk weer veel bekenden : de andere Speelhofrunners, Mario, Marc en Stefan Meekers en de andere bekenden zoals Raphael Van Den Broeck, Domenico en Mark Nelissen weer als fotograaf want nog steeds niet volledig hersteld van een blessure.

Het zag er al een tijd zeer dreigend uit wat betreft het weer maar iets na 16u begon het te druppelen en dat werd heviger en heviger. We besloten nog even te schuilen in het tentje van de CM, waar Marc en Mario nog even gemasseerd werden. Daarna was het tijd om ons op te warmen. Maar eerst mocht ik nog ons nieuw t-shirt in ontvangst nemen van Mario. Kinesist Gressens Arnaud heeft ervoor gezorgd dat we deze t-shirts konden krijgen, ik vind het zeer geslaagd. We deden 2 km aan 5:26 / km. Het was nog steeds goed aan het regenen.

Omstreeks 16:45 klonk dan het startshot. Eerst 3 kwart rondje op de piste en dan het stadion uit richting Romeinse muur. Ik kon direct een goed tempo ontwikkelen en kon zelfs de eerste km Marc achter mij houden. Maar in de afdaling bij de Romeinse muur had hij mij te pakken. Toch had ik het idee dat het niet zo goed ging bij hem. Ik kon redelijk in de buurt blijven van Kris Deferm, die momenteel misschien nog net iets beter is dan mij. Toch probeerde ik in zijn spoor te blijven en dat lukte goed tot het einde van het eerste rondje. Vanaf dan moest ik hem langzaam maar zeker laten gaan. Aan de passage aan de parking had mijn broer zich langs het parcours gezet en ik gaf hem door dat ik aan 4:06 / km aan het lopen was. Ik had vooropgesteld om 4:18 / km te halen. Dat is dit jaar mijn beste tijd op een stratenloop vóór mijn operatie. Ik zat dus ruim op schema. Dan terug de Romeinse muur op en daar kreeg ik het even moeilijk en mijn gemiddeld tempo zakte naar 4:12 / km. Na dit stuk ging het terug beter al was het nog op mijn tanden bijten. Af en toe keek ik achterom om te zien als er iemand dichterbij kwam, maar ik zag niet direct iemand. Bij het opgaan van de piste keek ik nogmaals achterom en zag ik Geert Reyskens dichter bij komen. Ik besloot dan toch maar een versnelling in te zetten. Ik kan uiteindelijk afklokken in 40:06 over de 9,63 km ofwel een gemiddeld tempo van 4:09 / km. Natuurlijk ben ik daar zeer tevreden mee ! Aan de finish werd nog even nagekaart over de wedstrijd met Marc (39:06) en Mario (46:33).

Dan richting douche en daarna gingen mijn broer en ik nog ene drinken samen met Marc en Mario.

Tungri Run
Foto : Mark Nelissen
Garmin connect gegevens : http://connect.garmin.com/activity/490935628

Bloesemjogging

Vandaag deelgenomen aan de Bloesemjogging. Dat is een recreatieve jogging in Zepperen, in de buurt van Sint-Truiden. Al de andere Speelhofrunners waren ook van de partij : Mario, Marc, Stefan en Sven. Ook Raphael Van Den Broeck was van de partij. We besloten allen de langste afstand te doen, namelijk de 15 km. Er was ook een 5 en 10 km. Sinds mijn operatie heb ik nog niet verder dan 13,5 km gelopen. Dus besloot ik in eerste instantie rustig aan te beginnen. We hadden wat afgesproken om bij elkaar te blijven aan 5:15 / km. Mario had er echter veel zin in en liep al snel aan 5:00 / km. Sven vond dat te snel en Marc en ik pikte aan bij Mario. Na zo'n 4 km moest Mario er ook vanaf en liepen Marc en ik verder aan 5:00 / km. We bleven zo samen tot aan km 8. Bij mij ging het redelijk goed en ik besloot wat te versnellen. Stelselmatig liep ik weg van Marc en al gauw liep ik aan een gemiddeld tempo van 4:50 / km. De laatste kilometers kon ik nog wat versnellen en uiteindelijk kon ik afklokken in 1:09:38 over de 14,7 km (4:44 / km).