Status update

Hoe gaat het momenteel zal je je misschien afvragen. Als ik eerlijk mag zijn, niet zo goed. Ik sukkel momenteel met een kuitblessure en ben ik in behandeling met Rob Strigencz, de bekende kinesist uit Zonhoven.

Op 1 mei heb ik nog mee gedaan aan de Tungrirun in Tongeren. Die was echter ferm tegengevallen. Ik had zware benen, waarschijnlijk nog van de te zware trainingsweek daarvoor. In die trainingsweek deed ik op dinsdag een intensieve en lange intervaltraining op de club (net geen 15 km) en zaterdags deed ik een snelle, lange duurloop van 17 km. Ik had eigenlijk die week rust moeten nemen, geen snelheid en maximum 10 km per training. De dag na die 17 km kreeg ik al last aan beide patellapezen en s ’woensdags tijdens de Tungrirun ging het ook al niet lekker met een tegenvallende tijd van 40:40 over 9,4 km (4:19 / km) en dat terwijl ik andere halve week geleden in Linter nog aan 4:07 / km liep. Dus niet voldoende naar mijn lichaam geluisterd en dat betaal je cash natuurlijk.
Vorige week zaterdag vertrok ik voor een gewone duurloop in de straten hier thuis, maar na een 500 m voelde ik iets in mijn rechterkuit schieten. Nog even verder gelopen maar na nog 1  km even gestopt om de pijnlijke plaats wat te masseren. Dan nog eens 1 km verder gelopen en even gestopt om te stretchen, om dan na nog eens 1 km er de brui aan te geven, want de pijn bleef en werd heviger. Mijn 2e blessure van het jaar is een feit. Eerder dit jaar ook een hamstringblessure gehad, maar na een weekje was dat al terug in orde. Ik heb zo’n vermoeden dat het deze keer iets langer gaat duren. Gisteren ben ik voor het eerst sinds vorige week zaterdag terug gaan lopen en ik moet zeggen dat het minder goed ging dan ik had gehoopt. In het begin te snel gestart (5:05 / km), en dan langzaam mijn tempo laten zakken en pas bij km 6 begon de pijn te minderen. Ik liep vanaf dan aan een tempo van rond de 5:45 / km. Uiteindelijk kon ik 9,8 km lopen in 56 min (5:42 / km). Momenteel doet de kuit nog steeds pijn, ook bij het wandelen en ik ben nog van plan een loopje te wagen vandaag. Maar ik vrees dat ik snel terug ga zijn, want mijn gevoel zegt me eigenlijk dat ik beter nog een weekje niet loop. Toch hoop ik nog te kunnen mee doen komende zaterdag aan de Lentejogging in Zonhoven.Ik hoop dat Rob nog een wonder kan verrichten en me alsnog klaar kan stomen voor de wedstrijd in Zonhoven, maar zoals al gezegd vrees ik er een beetje voor. Tot later met hopelijk beter nieuws !