Stratenloop Gotem

Afgelopen zondag deelgenomen aan de stratenloop in Gotem. Dit is ondertussen de 9e wedstrijd van de Haspengouw Challenge 2012, mijn 7e van het criterium. Dus nog 1 wedstrijd te lopen en we staan vast in de einduitslag. Om in het eindklassement opgenomen te worden, is het nodig deel te nemen aan 8 van de 12 wedstrijden.

Mijn vorige deelname dateerde al van 2009. Toen liep ik daar 44:11 over 9,9 km (4:27 / km), het ging toen niet echt zoals ik wou door de warmte. Ik wou dit jaar proberen dit verbeteren. De temperaturen vallen dit jaar goed mee (+- 20 graden), eigenlijk ideaal loopweer.

Rond kwart voor 4 arriveerde ik aan het Fonteinhof, een mooi kasteelhoeve dat zijn oorsprong heeft uit de 13e eeuw. Hier vindt u meer informatie over de geschiedenis van deze kasteelhoeve.

fonteinhof-gotem
foto : het Fonteinhof te Gotem

De inschrijvingen waren in een van de zalen die je kon bereiken via de binnenplaats van deze kasteelhoeve. Op de binnenplaats, waar de start en finish was, waren tafels en stoelen uitgezet en toch al redelijk wat volk. De wedstrijd voor de vrouwen was ook aan de gang. Hier in Gotem lopen zij een aparte wedstrijd van 5 km. Eens ingeschreven (6 of 7 euro was het inschrijvingsgeld) ging ik terug naar de binnenplaats waar ik loopmakker Mario tegen kwam. Even later gingen we ons wat warm lopen over een gedeelte van het parcours. We deden precies 2 km in 11:19 (5:40 / km). De benen voelden goed aan. Terug op de binnenplaats zien we loopmakker Marc. 

Om 16u46 klonk dan het startshot. We moesten eerst een stuk over een gedeelte van het parcours lopen en dan dienen er 3 rondjes afgelegd te worden van 3 km. Ik denk dat de bedoeling was om precies aan 10 km te komen, maar dat eerste gedeelte was een goeie 650 m. Ik besloot direct een goed tempo te ontwikkelen. De 650 m legde ik af in 4:22 / km. Een heel goed begin want ik voelde dat ik nog wat sneller kon. Een van mijn concurrenten, Jurgen Cosemans (een runner van Kortessem), moest ik al een gaatje laten van ongeveer een kleine 50 m. Het gevoel was goed en de wedstrijd nog lang, dus tijd genoeg om er eventueel nog naar toe te lopen. Stiekem hoopte ik dat ik in zijn buurt zou kunnen blijven, maar dat zou dan wel betekenen dat ik een hele goeie dag moest hebben om bij hem te blijven. De afgelopen wedstrijden kon hij steeds voor mij eindigen. In Nieuwerkerken liep hij nog 4:16 / km terwijl ik daar 4:19 / km liep. In Nieuwerkerken liep ik mijn beste jaarprestatie.

Even een korte beschrijving van het rondje. Vanop de binnenplaats moesten we eerst een scherpe bocht naar rechts maken langs de waterbevoorrading, en dan kregen we een stuk met kasseien, eerst licht bergop en naar het einde toe wat steiler omhoog. Dit stuk was juist 1 km lang. Dan kregen we een stukje vlak van ongeveer 400 m, gevolgd door terug een stuk van 1 km voor het grootste stuk bergaf maar naar het einde toe een klein knikje. Dan een kort stuk van 200 m en dan een stuk van ongeveer 200 m op kasseien tot aan de binnenplaats.

Tijdens het eerste rondje kon ik dichter in de buurt van mijn concurrent komen. Dit rondje legde ik af in 12:54 (4:14 / km), met een algemeen gemiddelde van 4:15 / km. Heel goed op schema dus, maar ik voelde wel dat ik niet veel sneller kon. Tijdens het 2 rondje kon ik hem bijbenen. Er stond ook een stevige bries en het was aangewezen u in een groepje te houden om wat uit de wind te lopen. Zo kon ik op een bepaald moment mij achter ACA’er Jo Ruymen zetten. Ik had ondertussen een gaatje van 50 m op Jurgen geslagen. Ik sprak even met Jo en vertelde hem dat ik graag wou om dit tempo proberen zolang mogelijk aan te houden. Ok is goed zei hij. Zo had ik dus een goede compagnon bij me. Het 2e rondje legde ik af in 13:05 (4:18 / km). Ik zat nog steeds op een gemiddeld tempo van 4:16 / km en mits een zeer goede laatste ronde kon ik dus een beste jaarprestatie neerzetten. Dan het laatste rondje. Tijdens het stuk bergop op de kasseien zat ik nog steeds juist achter Jo. Hij ging redelijk vlot dit stuk omhoog, terwijl ik het zeer moeilijk kreeg. Ik probeerde de pijn te verbijten en in zijn zog te blijven. Ik kraakte bijna toen we boven waren. Maar vanaf dan vond ik mijn 2e adem als het ware en ik kon zelfs een stukje van Jo weg lopen. Dat gaf mij weer goede moed en ik probeerde mijn tempo te houden. Ik keek nog eens achter mij om te zien als Jurgen misschien naderde maar ik zag dat die toch al meer dan 100 m achter mij was. Het enige wat mij nog restte was een gevecht met mezelf om die beste jaarprestatie te halen. Dat klein knikje ging redelijk goed. Dan nog het stukje kasseistrook richting Fonteinhof. Ik kan afklokken in 41:55 over de 9,79 km oftewel een gemiddeld tempo van 4:16 / km. Heel blij natuurlijk dat ik mijn beste jaarprestatie gehaald heb en zelfs nog ruim uiteindelijk.

gotem
foto : doorkomst na het 1e rondje van 3 met juist nog voor mij Jurgen

Na wat water gehaald te hebben zag ik Marc en Raphaël juist onder de poort en ik besloot samen met hen nog een stukje uit te lopen. We deden nog een kleine 1,5 km aan 6:40 / km.
Dan kon ik met Raphaël mee met de wagen naar het voetbalveld waar de douches waren. Na de douche gingen we terug naar het Fonteinhof waar ik samen met Marc nog konden genieten van een barbecue en een frisse pint.

De volgende wedstrijd zal er eentje zijn van de Challenge Hesbignon, namelijk de jogging in Hannut.