Linter loopt

Vandaag meegedaan aan de loopwedstrijd in Linter. Dit is de 3e wedstrijd van de Haspengouw Challenge. Het is voor de 3e keer dat ik deze wedstrijd gelopen heb. In 2009 toen de afstand nog 10,2 km bedroeg, liep ik 4:33 / km. Het was toen wel zeer warm met temperaturen boven de 25 graden, en ik kan niet zo goed tegen de warmte. Ik heb daar ook gelopen in 2011. De afstand bedroeg toen 12,4 km en liep ik een gemiddelde van 4:47 / km, het was ook toen heel warm.
Vandaag vallen de temperaturen heel goed mee, zelfs wat aan de koude kant. Het kwik geeft 11 graden aan, niet zoveel wind en kans op regen. Ik dacht dat de wedstrijd zou door gaan om 15u20, maar al maar goed dat ik nog eens controleerde op de site van de Haspengouw Challenge, want daar stond dat de wedstrijd om 14u30 begon. Om 13u15 vertrek ik richting Linter en rond 13u50 kom ik daar aan. Het was even zoeken naar een parkeerplaats want de weide stond al goed vol. Ik begeef me dan naar de inschrijvingen waar ik 7,5 euro neer telde. Daar loop je al bijna 2 keer voor in de Hesbignon Challenge. Weer veel bekenden gespot, de runners van Kortessem : Jill Pauwels, Inge Jeurissen, Lode Raskin, Marc Schoels, Peter Vossius en Jurgen. Allen getooid in hun loopshirt van “De Route”. Ook bekend volk van de lopers van Alken : Pascal Van Marcke, Alain Lefevre en Stefan Meekers. Aan de inschrijving krijg ik ook een envelop met daarin een nummertje voor de tombola. Je kan dat direct gaan afhalen. Ik win een zeer mooie prijs : een loopshirt van New Balance.
Ik ga dan terug naar mijn wagen en vervolgens ga ik me opwarmen. Ik loop in mijn eentje 1,94 km in 10:27 (5:23 / km). Het gevoel is zeer goed. Mijn achillespees laat zich af en toe wat voelen, maar het blijft gelukkig zeer lichtjes. Tijdens de wedstrijd heb ik er zelfs praktisch niks van gevoeld.
Om 14u20 begeef ik me dan naar de startboog. Ik had toch maar mijn regenjasje uitgedaan want het was droog en zo koud was het toch niet. Ik overleg even met Jurgen van de runners. Zijn doel was rond de 4:30 / km te lopen. Dat is nog iets te snel voor mij. Ik zou al content zijn rond de 4:50 / km te lopen. Precies om 14u30 klinkt het startshot en weg zijn we. De eerste km is redelijk rustig want het pad waarop we liepen was niet al te breed en af en toe moest je even wat wachten vooraleer je wat tragere lopers kon inhalen. Deze 1e km loop ik in 4:45. De 2e en 3e km loopt over een stuk vals plat, maar ik kan mijn tempo goed houden, km 2 in 4:48 en km 3 in 4:47. In km 2 kan ik Stefan Meekers bijbenen en ik dacht in eerste instantie bij hem te blijven, want hij loopt zo rond de 4:45 / km en dat zou een mooi tempo zijn. Toch kan ik versnellen in de komende 3 kilometers zonder al te veel moeite te doen . Deze 3 kilometers verlopen ook voornamelijk dalend, km 4 in 4:25, km 5 in 4:31 en km 6 in 4:35. Wanneer we de eerste keer de start passeren (want het waren 2 ronden van ongeveer 6 km) loop ik aan een gemiddelde van 4:38 / km. Zeer ruim dus op schema. Maar dat kan natuurlijk snel veranderen moest het ineens wat minder gaan. Bij het ingaan van de 2e ronde krijgen we ook een fikse regenbui over ons heen. Dat duurt zeker tot km 8 wanneer de regenbui over is. Km 7, 8 en 9 zijn daardoor toch wat trager, ook omdat we terug op dat stuk vals plat lopen, km 7 in 4:46, km 8 in 4:45 en km 9 in 4:49 (mijn traagste km van de wedstrijd). Maar vanaf dan voer ik terug mijn tempo op. Het gevoel is nog steeds ok. Km 10 in 4:11, km 11 in 4:17. We komen nu terug in de buurt van de start en ik probeer enkele lopers die ik voor me zie nog in te halen. Het lukt me nog om een groepje van 3 ACA lopers in te halen en even later kan ik nog ene inhalen. Km 12 loop ik in 4:09. In de laatste rechte lijn kan ik nog 1 loper te pakken krijgen. Ik kan afklokken in 55:12 over de 12,13 km oftewel 4:33 / km. Wat een mooie tijd en ik ben daarmee natuurlijk zeer tevreden.
Aan de finish kom ik Jurgen van de runners tegen. Hij heeft ook een mooie tijd gelopen van rond de 53 minuten. Ook Marc zie ik aan de finish. Hij heeft zich een beetje ingehouden vandaag maar heeft toch weer knap 50:20 gelopen. Even later komt ook Stefan Meekers aan. Hij heeft 57 en nog iets gelopen en is ook tevreden.
Ik ga dan terug richting mijn wagen en ik kom Pascal Van Marcke tegen. Die is heel mooi 2e geworden, maar kan zijn teleurstelling toch niet verbergen want een van zijn concurrenten was er vandaag niet en hij vond het spijtig dat hij niet eerste is kunnen worden, ook door het feit dat hij geklopt is door iemand die hij zelf al een paar keer geklopt had. Maar hij was wel 1e master +35, dus voor het klassement maakt het eigenlijk niet veel uit. Ik had via hem een paar Asics Gel Kayano 18 laten bestellen. Hij zelf had er ook nodig en door samen die te bestellen via www.21run.com kregen we zo een korting. De prijs was 92,86 euro voor een paar en dat is wel echt een koopje want in de winkel kosten die meer dan 160 euro. Dat is toch zo een mooie besparing. Pascal had deze afgelopen week ontvangen en hij zelf had zijn paar al getest op training en hij vind ze echt goed zitten. Ik ga de mijn waarschijnlijk morgen eens testen.
Ik was in eerste instantie van plan direct dan naar huis te vertrekken, maar ik besloot toch nog ene te gaan drinken met Marc den bakker. In de kantine dronk hij nog een steekbiertje. Ik hield het op een colaatje. Het was nu 16u en ik besloot niet langer meer te blijven en vertrok naar huis. Zeer tevreden van deze wedstrijd, met daarboven op nog een mooie tombola prijs, meer moet dat niet zijn.
parcour_linter
IMG_0765