Loonse jogging Borgloon

Gisteren mee gedaan met de Loonse jogging, de 2e wedstrijd in het teken van de Haspengouw Challenge.

Afgelopen week heb ik meer last beginnen krijgen aan mijn knie. Het zou trouwens boven de 20 graden worden. Ook de nachtrust is niet goed geweest. Dit keer door bovenburen die een feestje gaven. Dat zorgt ervoor dat ik zeker geen snelle tijd moet verwachten. Vorig jaar hier nog een PR gelopen op de 10 km.

Rond 14u vertrek ik richting Borgloon. Aan de sporthal kan ik gemakkelijk mijn wagen parkeren. Op de parking kom ik Raphael tegen. Samen begeven we ons naar de inschrijvingen. Vervolgens gaan we naar de startplaats waar we de meeste bekende tegen komen : clubgenoten Lode, Marc Schoels en Peter Vossius. Ook trainer Gilbert is van de partij. Rond half 4 vertrekken Peter, Raphael en ik om ons op te warmen op het rondje van de wedstrijd. Het is hetzelfde parcours als dat van vorig jaar, 4 rondjes van ongeveer 2550 m, om aan 10,2 km te komen. Ook Pascal Van Marcke loopt mee dat rondje. 100 % voelt hij zich niet vandaag.

Precies om 16u klinkt het startshot van de 10 km. Ik besloot de eerste ronde rustig aan te beginnen en Raphael te volgen. Dat lukte goed tot net voor het einde van de 1e ronde. Hij nam enkele meters voorsprong en ik durfde niet hem te volgen. Ik liep ook niet met hartslagmeter want die zou met deze warmte toch hoog liggen en daar heb je dan niets aan. Ik liep dus op gevoel en dat was de juiste tactiek. De eerste ronde passeer ik in 10:29 (4:08 / km), eigenlijk iets te snel. Gedurende de daarop volgende ronden liep ik zo goed als alleen. De 2e ronde in 11:06 (4:22 / km), de 3e ronde in 11:23 (4:29 / km). De laatste ronde kan ik iets versnellen en kan nog enkele lopers inhalen. De 4e ronde leg ik af in 11:04 (4:21 / km) en klok af in 44:05 of 4:20 / km. Ik ben zeker niet voluit gegaan, enerzijds door de warmte, maar ook door mijn knie die eigenlijk gedurende de hele wedstrijd zeurde. Af en toe zelfs een ferme pijnscheut, maar dat verdween dan weer snel. Toch heb ik er momenteel minder vertrouwen in en daarom dat ik de komende week geen snelheid ga trainen, enkel recuperatie en rustige duurlopen en proberen zoveel mogelijk op de Finse piste te lopen.

Raphael heeft een goede wedstrijd gelopen, 42:40, daar mag hij tevreden mee zijn. Lode liep 38:13, Marc Schoels moest helaas opgeven met een pijnlijke rug. Peter was slechts enkele seconden achter Lode, 38:26 was zijn hele mooie tijd. Lode was trouwens 3e in zijn categorie, achter Chris Wouters (1e) en Pascal Van Marcke (2e). De wedstrijd werd gewonnen door Kenis Ruben, voor Maes Dave en Chris Wouters. De uitslag is hier te vinden.

Samen liepen we nog een rondje uit om dan ons te gaan douchen in de sporthal. We zijn dan nog ene gaan drinken. Op de tombola heb ik niet meer gewacht. Ondanks de tegenvallende tijd ben ik toch tevreden.

De volgende wedstrijd zal de 10 mijl van de Tungri Run worden.