Zooltjes of geen zooltjes ?

Het zal menig lopers zich al afgevraagd hebben, zooltjes of geen zooltjes ?

Laten we beginnen met het begin bij mij. Toen ik 4 jaar geleden begon met regelmatig joggen, liep ik op neutrale schoenen. Naarmate ik meer en sneller begon te lopen, kreeg ik meer en meer last van de binnenenkels en van mijn (zwakke) linkse knie. Die knie is ongeveer 6 jaar geleden geopereerd aan de patellapees door een overbelasting. Ik speelde toen nog voetbal.

Ik ben dan naar een orthopeed geweest en die zag dat ik nogal fel overproneerde en schreef me zooltjes voor. Ik ben dan zooltjes gaan halen bij Demolder in Hasselt. Na 2 keer te laten aanpassen door blaren aan de voetbogen van beide voeten, ging dat redelijk goed gedurende 2 jaren. Aangezien ik eigenlijk nooit volledig afgeraakt ben van die blaren aan mijn voetbogen en die zooltjes niet echt comfortabel zaten (het waren harde zooltjes) en horen zeggen dat sportzooltjes zeker zachter moeten zijn, besloot ik het dan eens te proberen zonder zooltjes te lopen. Ik ben dan nieuwe loopschoenen gaan halen en op de videoband bleek dat mijn voet redelijk recht bleef, wel met anti-pronatie schoenen (Asics Gel Kayano 16).

De eerste 5 maanden ging dat goed, totdat ik me (terug) blesseerde aan mijn linkse knie. Overbelasting en een ontstoken patellapees. Na een lange revalidatieperiode (4 maanden) en geprobeerd met nieuwe schoenen (Brooks Adrenaline GTS 10), bleef ik toch nog last hebben van mijn knieën en als ik mijn oude Asics Gel Kayano 16 terug aan deed, kreeg ik last aan mijn binnenenkels.

Dan terug op zoek gegaan naar nieuwe schoenen, en wat bleek, geen enkele schoen was echt geschikt voor mijn voeten. Mijn binnenenkels zakte te veel naar binnen, zelfs met een nieuw paar Asics Gel Kayano 16, waar het eerder wel goed bij ging. Er zat dan niets anders op om terug over te schakelen op zooltjes.

Aangezien ik toch heel wat goede dingen gehoord had van orthopeed Faes in Diest besloot ik een afspraak met hem te maken. Ik had al vlug een afspraak en hij vond dat ik duidelijk zooltjes nodig had. Na een week had ik ze. Ik heb nu al 2 rustige trainingen afgewerkt met mijn nieuwe zooltjes en mezelf neutrale loopschoenen aangeschaft (Nike LunarGlide 2). Die eerste training ging zeer moeizaam en kreeg ik last aan de voetpezen. Geen last aan de binnenenkels, maar mijn knieën lieten zich toch voelen. De tweede training ging het al veel beter. Weinig of geen last aan de voetpezen, maar wel nog af en toe last aan de linkse knie.

Ik veronderstel dat mijn benen en voeten nog tijd nodig hebben om zich aan te passen. Ik hoop dat ik nu vlug pijnvrij zal kunnen lopen, maar als dat nu met of zonder zooltjes gaat zijn, blijft nog een open vraag…

Lees ook : http://danieldrion.blogspot.com/2009/12/aankoop-nieuwe-schoenen-bij-time2run.html