Bilzen Run

Gisteren meegedaan aan de Bilzen Run. Dit jaar ging ik voor de lange afstand, aangezien de 10 km dit jaar niet in de Haspengouw Challenge zit.
Rond half 2 vertrek ik met de Vespa richting Bilzen. Het weer is op dat moment betrokken. Nergens een zonnetje te bespeuren. De temperatuur is wel nog aan de hoge kant, +- 25 graden, maar ik was al tevreden dat er geen zonnetje was. Rond 2u parkeer ik mijn scooter vlak voor de ingang van De Kimpel. Aan de ingang kom ik Marc tegen. Ook Marc van de club kom ik tegen. Na me omgekleed te hebben, vertrek ik richting Kerkplein. Onderweg kom ik Lode en Marc tegen.
Marc en ik lopen samen naar het kerkplein, waar reeds veel volk zich verzameld heeft. Ik besluit me nog even op te warmen met een paar rondjes rond het blokje.

Aan de start kom ik ook Johan van de club tegen. Zijn doel was rond de 1u30’ te lopen. Mijn doel lag tussen de 1u35’ en 1u40’. Als de zon zich niet zou laten zien, en misschien nog een buitje erbij moet dat zeker haalbaar zijn. Ik heb me de laatste weken goed voorbereid op deze wedstrijd met veel lange duurlopen.
Om iets voor 3 klinkt het startshot. De eerste km begin flink stijgend. Die loop ik in 4:46. Km 2 en 3 kan ik wat versnellen want nu loopt het wat vlakker, maar toch is er af en toe een klein stuk bergop, km 2 in 4:38 en km 3 in 4:37. Tot mijn spijt begint nu de zon door te komen. Op km 4 lopen we door Alden Biesen door de dreef. Dit stuk loopt bergop en mijn tempo moet daardoor wat naar beneden, km 4 in 4:44. Het gevoel is echter nog steeds goed en mijn vertrouwen groeit om de 1u40’ te halen. Km 5 loopt volledig bergaf en kan daardoor terug wat versnellen, km 5 in 4:36. Km 6 is terug stijgend en deze leg ik af in 4:45. Het eerste gedeelte van km 7 is zeer stijgend en ik besluit nu eens door te zetten. Ik kan veel lopers in halen. Het tweede gedeelte van km 7 is dalend en kan zo mijn versnelling doorzetten. Km 7 in 4:41. Km 8 tot 10,5 zijn redelijk vlak, toch moet ik even bekomen van mijn inspanning in km 7. Km 8 in 4:58, km 9 en 10 kan ik terug iets versnellen, km 9 in 4:34 en km 10 in 4:38. De zon is nu volop aanwezig. Ik neem ook bij iedere bevoorrading steeds 2 bekertjes, eentje drink ik leeg en de andere kap ik over mij uit. Mijn gemiddeld tempo bedraagt op dat ogenblik 4:42 / km. Goed op schema dus. Het tweede gedeelte van km 11 loopt licht stijgend. Deze km leg ik af in 4:49. Het eerste gedeelte van km 12 is het fameuze stuk bergop in Rosmeer. Vanaf dan hebben we het zwaarste achter de rug, allĂ© dat denken er toch veel, waaronder ik ook. Km 12 leg ik af in 4:56. Km 13 is stijl naar beneden. Hierdoor kan ik terug wat versnellen, ik leg deze af in 4:30. Mijn gemiddeld tempo is nog steeds op schema : 4:43 / km. Ook km 14 en 15 gaan goed en deze loop ik in respectievelijk 4:44 en 4:43. Maar dan begint het … de warmte begint bij mij zijn tol te eisen, met daarbij dat km 16 licht stijgend is. Ik zie mijn tempo duidelijk zakken. Km 16 loop ik in 5:04. Alhoewel km 17 voor het grootste stuk dalend is moet mijn tempo nog achteruit : 5:07, gemiddeld tempo op dat ogenblik : 4:46. Wat ik me nog goed herinner is dat ik daar als 160e doorkom, een man zat er langs de weg in zijn stoel, de posities van de lopers te tellen. Ik hoor achter mij, 161, 162, … Km 18 in 5:08, ik kijk steeds op mijn klok om te zien hoever het nog is, … Km 19 en 20 zijn een hel, af en toe moet ik wandelen en speel met de gedachte op te geven. Ik kom ook enkele lopers tegen die ze langs de kant aan het verzorgen zijn, en ik moet op een gegeven ogenblik aan de kant, want een ambulance kom ik in de tegengestelde richting tegen. De warmte begint blijkbaar zijn tol te eisen bij de lopers. Km 19 in 5:21 en km 20 in 5:49 ! Vele lopers beginnen mij in te halen en manen mij aan door te lopen en niet op te geven. Het feit dat het nog maar 1 kilometer ver is geeft mij ook terug wat moed. Ik kan de laatste km nog afleggen in 5:17. Ik klok af in 1:42:30. Toch licht ontgoochelt, ik had binnen de 1u40’ gehoopt, maar de warmte heeft er echter anders over beslist.
Ik kom Johan van de club tegen : 1u33’, Marc : 1u25’, Marc van de club 1u36’. Ik hoor van Johan dat Lode rond de 1u23’ gelopen heeft en daarmee toch 1 min 30” beter als vorig jaar in deze hitte. Hij mag content zijn.
Na de douche nog samen met Johan en Marc iets gaan drinken in de cafetaria van De Kimpel. Rond half 7 vertrek ik terug naar huis, helemaal leeg en niet echt tevreden van de wedstrijd. Ik vraag me af als het niet beter is, enkel lange afstanden te lopen in de koelere maanden, zo van oktober tot mei ?