Bokkerijders Run

Na enkele goede trainingsweken, was het nog eens tijd om te zien welk resultaat dit me zou opleveren.

Ik wou eerst wachten tot juni om mee te doen aan mijn volgende wedstrijd, en in mei me volledig focussen op training. Maar ik besloot dan toch mee te doen aan de 5 km van de Bokkerijders Run te Wellen.

Ondanks ik een wedstrijd opstaan had, had ik deze week toch een 100% week. Normaal gezien heeft een wedstrijdweek maar een beperkt aantal kilometers, zodat men fris aan de wedstrijd staat. Ik had de trainer laten weten dat ik toch een 100% week wou, om mezelf wat meer trainingskilometers te geven en zo mezelf verder uit te dagen en te verbeteren.

Als opwarming deed ik het rondje van net geen 5 kilometer. De benen voelden goed aan. Om iets voor 14u zette ik me aan de start. Precies om 14u klonk het startschot. Ik had op voorhand het rondje al goed bestudeerd en natuurlijk bij de opwarming. De eerste kilometer loopt heel licht stijgend, de tweede kilometer loopt iets feller omhoog, meer vals plat, van km 2 tot 2,3 km is het steilste stuk en daar voel je toch de helling. Dan gevolgd door een 500m onverhard maar wel vlak. Dan nog een klein knikje van een 100m. Vanaf dan is het voornamelijk in dalende lijn tot aan de finish. Aan de kerk kregen we nog een klein stuk onverhard wegens werken en een strook kasseien.

Het was dus voornaam de eerste 3 km goed door te komen, om dan de 2 laatste kilometers wat te kunnen versnellen. Ik besloot tijdens het lopen niet op mijn klok te kijken en lopen op gevoel. Ik voelde wel dat het goed zat tijdens die eerste 3 km, en wist het zwaarder knikje tussen km 2 en 2,3 goed te verteren. Na het stuk onverhard voelde ik enkele achterliggers op mij naderen. Ik begon het wat moeilijker te krijgen maar wist dat ik een goed tempo aan het lopen was. Maar ik keek niet op mijn klok. Ik zal dat wel zien als ik aankom dacht ik. Doorzetten. Laat die benen maar pijn doen. Het loopt nu naar beneden, dus dat moet er voor zorgen dat het tempo redelijk hoog blijft. In de laatste 500m lopen we richting kerk, en ik wist nog wat te versnellen, ondanks er toch nog ene over mij kwam. Ik kwam niet voor een plaats, maar voor een goede tijd, en dat dus in een 100% week. Ik kan uiteindelijk afklokken in 19:42 over 4,86 km ofwel een gemiddeld tempo van 4:03 / km. Daar schrok ik toch van, ik had niet gedacht dat het zo snel zou zijn. Maar liefst 10 sec / km beter als tijdens mijn 5000m op het PK AC in Tongeren 5 weken geleden. Ik had me vandaag als doel gesteld onder de 4:12 / km te lopen (21 min op 5 km) en dat is ruimschoots gelukt. Het begint stilaan de goede richting uit te gaan. 4:03 / km x 5 km = 20:15, dus we hebben nog 1min15sec te gaan of nog 15 sec / km om onder die 19min te duiken. Dus nog heel wat werk voor de boeg.

Ik deed nogmaals het rondje van net geen 5 km als uitlopen en zo kom ik in deze 100% week aan net geen 51 km.

De volgende wedstrijd zal Boekt Loopt zijn, die al volgende week zaterdag is, maar ditmaal in een 55% week... ben eens benieuwd als ik onder die 4:03 / km ga kunnen duiken.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/7222111337/overview

Vlak voor de aankomst
Foto: Jens Riskin