Begin seizoen 2021 - 2022 - Einde 2021

Vanaf november zijn we begonnen aan het seizoen 2021 - 2022. De veldlopen mogen gelukkig doorgaan dit jaar, dus daarop zal de focus liggen deze winter. De toegang tot de veldlopen is enkel met een CST ticket (coronapas met QR code). Dat dit vereist is voor een buitenactiviteit, kan ik niet begrijpen.

De vorm is nog niet wat het zijn moet, een beetje het verhaal van 2021: op zoek naar de goede vorm en die maar niet vinden.

07-11-2021: Veldloop Tongeren

Na de goede prestatie op de 5 km van de Kerkenloop, zakte ik met goede moed af naar het stadion "De Motten" voor de veldloop van onze club ADD. De masters 50- zijn blijkbaar nu ingedeeld als laatste serie van de dag, telkens direct na de seniors serie.

Om 16u klonk het startschot. Natuurlijk nam ik een veel te snelle start met de 1e km in 3:54. Vanaf dan werd het een helletocht met een gevecht tegen mezelf en de verzuring. Het was een sterk bezette wedstrijd met een redelijk aantal deelnemers. Ik wist beslag te leggen op een 23e plaats op 25 deelnemers. Mijn tijd was vergelijkbaar met die van in 2019, de 6,75 km werd afgelegd in 30:36 of 4:32 / km (4:36 / km in 2019).

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6225954739/overview

Veldloop Tongeren
Foto: Jens Raskin

14-11-2021: Alfa Bear Trail Schinnen (NL)

Een week na de veldloop in Tongeren deed ik nog eens mee aan een trail. Het werd eentje die ik nog niet gedaan had, de Alfa Bear Trail in Schinnen (Nederland), op zo'n 45 min. van Hasselt. Je had keuze uit 3 afstanden, een 5 km (180 hm), een 12 km (297 hm) en een 24 km (560 hm). Ik koos voor de 12 km.

Ik maakte er een doorgedreven training van en wist het (van tijd) glibberige en modderige parcours van 12,2 km af te leggen in 1:09:49 (of 5:43 / km). Het was leuk nog eens een trail mee te doen, want alweer een mooie streek leren kennen.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6255746920/overview

Alfa Bear Trail
Foto: Ludo Grafica

21-11-2021: Veldloop Neerpelt

De 2e van het LCC was in Neerpelt, of eigenlijk Pelt, aan het provinciaal domein Dommelhof. Volgens vele de mooiste van het criterium, en dat kan ik wel beamen. Het parcours loopt doorheen een mooi dennenbos met enkele pittige heuveltjes. Dit is zeker niet een van mijn favoriete parcours, ik loop liever op een vlak en effen parcours.

Ook nu weer om 16u het startschot. Dit keer liet ik me niet vangen door te snel te starten. De 1e km in 4:46 / km. We waren deze keer met 29 deelnemers. ik kon redelijk goed het tempo te houden van in de start. Ik wist beslag te leggen op een 26e plaats van 29 deelnemers. De 5,95 km werd afgelegd in 28:32 of 4:47 / km (4:46 / km in 2019, berekend op een afstand van 6,25 km).

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6289312596/overview

Veldloop Neerpelt
Foto: Jens Raskin

28-11-2021: Veldloop Genk

De 3e van het LCC was al een week later in Genk met de Sint Barbaraveldloop aan het sportcentrum. Het was guur weer. De start werd om 15u40 gegeven. En net toen begon het te regenen. Samen met de koude zorgde deze regen voor stijve bovenbenen en armen. Gelukkig had ik gekozen voor een dunne bloes met lange mouwen.

In de laatste ronde begon ik langzaam maar zeker te naderen op de loper voor me. Toch strandde ik op zo'n 15 seconden van hem. Ik wist beslag te leggen op een 22e plaats van 23 deelnemers.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6318260602/overview

Veldloop Genk
Foto: Jens Raskin

05-12-2021: Veldloop Bree

De wedstrijden volgen elkaar snel op en de 4e van het LCC was al daar met de Sinterklaasveldloop in Bree, nabij de Kim Clijsters Academy en de Boneput.

Ik stond met wat ambities aan de start, want wou proberen in het spoor te blijven van diegene die steeds juist voor me eindigde in de afgelopen veldlopen. Het is ook een parcours dat me ligt, want in 2019 wist ik hier een van mijn betere veldlopen te lopen, met een gemiddeld tempo van 4:14 / km.

Om 15u33 klonk het startschot. Ik nam een goede start met de 1e km in 4:10. Maar daarna werd ik weer met de neus op de feiten gedrukt, en voelde ik dat ik het tempo niet kon houden. Ik moest al snel mijn concurrent laten gaan en werd het terug een gevecht met mezelf. Ik kan afklokken in 27:18 over de 6,04 km of 4:31 / km. Duidelijk een stuk trager als in 2019. 21e van 23 deelnemers.

11-12-2021: Terhills Trail

Een week na de veldloop in Bree, stond de volgende trail op het programma. In 2017 heb ik al eens mee gedaan aan deze maar toen deed ik mee aan de Night Trail. Je had keuze uit 3 afstanden, een 10 km (250 hm), een 20 km (450 hm) en een 30 km (700 hm). Ik koos voor de 10 km, die achteraf verlengd werd naar 12 km volgens de berichtgeving.

Precies om 10u15 klonk het startschot. De eerste 3 km kon ik een redelijk tempo ontwikkelen van rond de 5 min. / km. Tussen km 3 en 5 kregen we enkele hellingen waar ik meestal kon blijven lopen. Km 6 verliep voornamelijk dalend. Op km 7 lag de dubbele beklimming van de berg naast de Grote Plas. Je hebt ook nog ene tussen de Grote en Kleine Plas, maar die deden we deze keer niet. Die werd wel aangedaan bij de Night Trail in 2017.

Ik kan afklokken in 1:03:41 over de 11,09 km (dus geen 12 km) of een gemiddeld tempo van 5:45 / km.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6369783047/overview

Terhills Trail (na 3 km)
Foto: Connie Sinteur Fotografie

Terhills Trail (na 4 km)
Foto: Connie Sinteur Fotografie

19-12-2021: Veldloop Dilsen

De laatste van het jaar, de veldloop in Dilsen in het park nabij het kasteel "Ter Motten". Bij de inschrijvingen zag ik dat er slechts 20 inschrijvingen waren. Van deze 20 meldden er nog eens 5 deelnemers af, zodat we maar met 15 waren. Het laagste aantal van al de veldlopen die ik al mee deed.

Om iets voor 16u klonk het startschot. Al heel snel liep ik in laatste positie ondanks een 1e km van 4:05. Gans de wedstrijd was dat mijn positie en bij het ingaan van de laatste ronde had ik me er al bij neergelegd dat ik voor het eerst eens laatste zou eindigen. Maar dan begon ik redelijk snel in te lopen op de loper voor me. Nog voor halfweg de laatste ronde had ik hem te pakken en kon direct een kloofje slaan. Dus dan toch niet laatste. Ik kan afklokken in 26:47 over de 6,1 km of 4:23 / km. Ik eindigde dus op een 14e plaats van 15 deelnemers.

Strava gegevens: https://www.strava.com/activities/6403596105/overview

Het positieve aan zo weinig deelnemers is natuurlijk een hogere positie en daaraan een hoger aantal punten voor het klassement. Ik hoop bij de eerste 15 te eindigen in het algemeen klassement want daaraan is een geldprijs gekoppeld. Ik sta momenteel op een 9e plaats maar er zijn nog 4 wedstrijden te gaan, dus er kan nog veel gebeuren.

2022

Wat 2022 gaat brengen weet ik nog niet. Enerzijds was ik aan het denken om me eens te focussen op de korte afstand, 400m of 800m op de atletiek en 5 km op de weg. Maar anderzijds wil ik nog steeds voor die 1u30 gaan op de halve marathon.

Bij alle bovenstaande wedstrijden had je een coronapas nodig, en kon ik deelnemen doordat ik dubbel gevaccineerd ben. Ik had echt gedacht dat daarmee de vaccinatie achter de rug zou zijn, maar ze spreken nu van vaccinatie om de 6 of 9 maanden en ze zijn zelfs aan het denken om de vaccinatie verplicht te maken. Maar daar heb ik toch ernstige bedenkingen bij en ben niet geneigd me nog te laten vaccineren. Ik ben een gezonde sportieve man zonder onderliggende aandoeningen, dus dat ik ernstige gevolgen zal hebben van corona is zeer klein. Ik denk bijna vergelijkbaar met de griep, en een griepprik heb ik ook nooit laten zetten, dus waarom zou ik dan nu me om de 6 of 9 maanden laten vaccineren. Mijn werk kan ik perfect van thuis uit doen, dus ik kan mijn contacten op die manier heel goed beperken. Ik ben sowieso al iemand die drukte vermijdt en doe mijn mondmasker aan waar nodig en hou afstand. Ik zie het nut van vaccinatie dan ook niet in, zeker met een vaccin dat niet getest is op lange termijn en dat zijn effectiviteit niet (voldoende) bewezen heeft. Iedereen heeft ook het recht dat voor zichzelf te beslissen en dat zou gerespecteerd moeten worden. Dus het kan zijn dat ik geen CST ga kunnen voorleggen vanaf februari - maart 2022 en dat ik daardoor aan geen wedstrijd ga kunnen deelnemen, maar dan is dat maar zo.

Voor de rest prettige eindejaarsfeesten (voor zover we dat gaan kunnen) en de beste wensen voor 2022 !