Nationaal Park Trail Maasmechelen

Op 20 februari nam ik deel aan de Nationaal Park Trail te Maasmechelen. 

Je had keuze uit 3 afstanden: 7,5 km, 12,5 km en 22,5 km. De 12,5 km leek me de ideale afstand om er een doorgedreven training van te maken. De goede vorm was er zeker nog niet. Daarvoor verliepen mijn intervals door de week en duurlopen in het weekend nog te wisselvallig. 

Heel het coronagedoe zorgt ook voor mentale moeheid. Ik ben momenteel bezig met een opleiding C# ontwikkelaar via de VDAB, en de lessen dienen online van thuis uit gevolgd worden. Het is nu elke dag hetzelfde : de ganse dag alleen voor je computer, 1 keer in de week of om de 2 weken even online overleg met de lerares en that's it. Ik ben natuurlijk ook bezig met sollicitaties maar voorlopig is er nog niets concreets uit de bus gekomen. Ik ben wel een paar keer dichtbij geweest, maar telkens kozen ze dan iemand met wat meer praktijk ervaring met C#. De opleiding is voorzien tot einde mei. Dan zal het vooral bezig zijn met mijn kennis paraat te houden en verder solliciteren natuurlijk. Ik hoop stiekem vóór het groot verlof aan de bak te kunnen.

Rond 14u parkeerde ik mijn wagen op de voorziene parking. Het was dan zeker een kilometer wandelen tot aan de start. Ik keek even waar precies de startlijn lag en dan vertrok ik. Ik probeerde eerst een redelijk hoog tempo te lopen. Ik wou eens beginnen rond de 4:30 / km te lopen, maar toen ik na 1 km 4:34 zag staan wist ik dat dat te hoog gegrepen was. Op km 3, iets voor km 6 en op km 10,5 waren 3 heuveltjes waar ik telkens halfweg de beklimming naar boven moest wandelen. De rest liep ik meestal rond de 5:00 / km.

Het is daar echt prachtig om te lopen en het weer zat mee. Rond de 16 graden en af en toe kwam de zon goed door. Toch kon ik er niet echt van genieten doordat het gevoel in de benen niet echt goed was. Veel heeft mijn gedacht te maken met geen uitzicht op het einde van coronacrisis. Toewerken naar een wedstrijd geeft toch meer motivatie en dat ontbreekt er nu gewoon. Af en toe wordt ik er zelfs wat gelaten van. De laatste tijd ga ik vaker het bos opzoeken en dat zorgt wel voor wat mentale weerbaarheid.

Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:04:43 over de 12,3 km (5:16 / km). Niet echt een tijd om naar huis te schrijven, want op een goede trainingsdag loop ik dat ook. Maar wat maakt het eigenlijk uit. Ik kijk echt wel uit naar de dag dat we terug eens een gewone stratenloop kunnen doen. Tot dan zal het op de tanden bijten zijn, en proberen de vorm te verbeteren tegen het zover is.

Strava gegevens : https://www.strava.com/activities/4817943145/overview

Het mooie uitzicht vanop een van de bergjes
Foto : Nationaal Park Trail