Ambiorix Run

Gisteren stond de Ambiorix Run te Tongeren op het programma. Je had een 5 km en een 10 km. Ik deed mee aan de 10 km. Zowel vorig jaar (47:03) als in 2018 (44:10) deed ik mee aan deze wedstrijd. Het parcours deze keer was nog steeds hetzelfde als in 2019 en 2018.

Deze keer was het geen virtuele wedstrijd, maar wel nog eens een echte wedstrijd maar wel in aangepast vorm. Je kon enkel deelnemen mits voorinschrijving en bij de inschrijving moest je een tijd opgeven die je dacht te gaan lopen. Aan de hand van deze tijd werd je opgedeeld in een aparte groep. Deze groepen zouden dan om de 60 seconden starten om zo toch een beperkt aantal bij elkaar te hebben.

De 10 km vond plaats om 16u. Omstreeks 15u arriveerde ik aan de Oude Fonteinweg waar ik mijn wagen parkeerde, vlakbij het Pliniuspark. Mondmasker binnen het park was verplicht, tenzij je aan het lopen bent. Aan de inschrijvingentent gaf ik mijn naam op en kreeg mijn borstnummer en tijdsregistratiechip. Je had blijkbaar 3 groepen, A, B en C. Ik werd ingedeeld in de eerste groep. Ik ontving ook een envelop met hierin een brief waarmee ik in mei 2021 een gratis abonnement krijg van het zwembad Plinius. Dat is mooi meegenomen om volgende zomer zeker eens te gebruiken.

Aangezien ik wat te vroeg was, zette ik me nog even in mijn wagen en keek nog even naar de Binckbank tour, waar ik Mathieu Van Der Poel een nummer zag opvoeren met een aanval op meer dan 50 km van de finish. Achteraf hoorde ik dat het hem gelukt was de Binckbank tour te winnen met een secondespel.

Om 15u30 besloot ik een opwarmrondje te maken. Ik deed 1,7 km aan 4:50 / km. Daarna deed ik nog enkele loopoefeningen en wat versnellingen. Omstreeks 15u50 begaf ik me naar de start. Ik zag dat er toch enkele bekenden waren komen opdagen, en dat het deelnemersveld toch redelijk sterk bezet was.

Om 16u klonk het startschotje. Doordat het toch een redelijk heuvelachtig parcours was, had ik mijn klok weer ingesteld met de PacePro tempostrategie functionaliteit en de splits ingesteld op hoogteveranderingen. Ik had mijn algemeen doeltempo ingesteld op 4:00 / km. De eerste 2,5 km was het doeltempo 4:00 / km, maar ik legde het af in 3:50 / km. Ik lag op dat ogenblik 25 seconden voor op schema. Eigenlijk is dat een iets te snelle start. Daar moet ik de volgende keer toch wat beter op letten. Anderzijds door de zwaarte van het parcours, moest ik ook in dit deel wat voorsprong nemen op het schema. Dan moest ik een kleine kilometer afleggen aan 3:53 / km. Dat deed ik aan 3:54 / km. Nog goed op schema. Dan volgde een stuk van 1,2 km dat ik moest afleggen in 4:08 / km. In dit stuk zaten 2 kleine hellingen in. In dit gedeelte begon ik toch mijn snelle start te voelen. Ik legde dit gedeelte af aan 4:15 / km. Ik zat wel nog op schema met een gemiddeld tempo van 3:58 / km. Maar ik wist wel dat er nog een zwaar stuk moest komen rond km 7 met een steilere helling. Het volgende gedeelte was een kleine kilometer dat ik aan 3:49 / km moest afleggen. Dat deed ik aan 4:00 / km. Dan kregen we het zwaarste gedeelte van het parcours wat ik normaal moest afleggen aan 4:15 / km en toegegeven ik zat op dat moment al redelijk op mijn tandvlees. Dit gedeelte was 1,5 km lang en halfweg zat er een stevigere klim in van enkele honderden meters. Maar in het eerste gedeelte van deze 1,5 km kregen we een stuk met modder van ongeveer 300m. Dat brak mijn tempo al helemaal want ik kon net op de been blijven bij het opdraaien van dit stuk met modder. Na het stuk modder kregen we even een stuk vals-plat en dan kregen we de steilere helling. Ik kan deze moeilijke 1,5 km afleggen aan 4:31 / km. Daardoor was mijn gemiddeld tempo gezakt naar 4:05 / km, terwijl ik eigenlijk aan 4:02 / km moest zitten. Dan kregen we het laatste gedeelte van 3,2 km, wat vlakker verloopt. De bedoeling was dat ik dit laatste gedeelte aan 3:56 / km moest lopen. Maar zoals gezegd, ik zat er al redelijk door. De 8e en 9e km legde ik af aan 4:04 en 4:16. Je had een groepje van zo'n 4 lopers voor me op zo'n 100m. Ik voelde dat ik toch wat inliep op hun, maar ik voelde aan de andere kant dat ik ze niet meer zou kunnen inhalen. Aan de andere kant voelde ik wel dat de loper net achter mij ook aan het inlopen was op mij. Dus ik moest mijn tempo toch proberen te handhaven of zelfs wat proberen op te drijven. Dat lukte me in de laatste km. Die wist ik af te leggen aan 3:52 / km om af te klokken in 41:17 over de 10,11 km of een gemiddeld tempo van 4:05 / km. Aan de finish ontving ik een recup drankje en een suikerwafel.

Op zich kan ik tevreden zijn om 4:05 / km te halen op dit parcours. Zonder de modder en zonder de stevigere helling op km 7, moet ik toch in staat zijn om de 4:00 / km te benaderen. Toch heb ik het gevoel dat ik 30 seconden verloren heb door de iets te snelle start. En daarom kijk ik al uit naar volgende week wat ik ga kunnen op het vlak parcours van Dwars Door Hasselt.

Ik deed nog een uitloop rondje van 1,8 km en vertrok dan terug richting Hasselt.

Garmin connect gegevens: https://www.strava.com/activities/4145829798/overview

Uitslag: hier


In de laatste rechte lijn
Foto: Ambiorix Run