Polar Bear Trail - LPM Trail - Garmin Fenix 3

Afgelopen 2 weken deed ik mee aan 2 trail wedstrijden. Op zondag 20 januari deed ik mee aan de Polar Bear Trail en op zondag 27 januari de LPM Trail.

Polar Bear Trail

Net zoals in 2016 besloot ik deel te nemen aan de Polar Bear Trail in Teuven (Voeren). Toen deed ik mee aan de 22 km. Je had ook nu keuze tussen 2 afstanden, 14 km of 22 km. Ik had me ingeschreven voor de 22 km, maar de weken voor deze wedstrijd heb ik door omstandigheden niet voldoende kunnen trainen en al zeker niet om 22 km met 550 hoogtemeters te volbrengen. Je kon je inschrijving laten omzetten en dat deed ik en vulde een formulier in voor de 14 km. De hoogtemeters voor de 14 km waren 350 m wat ik ook al meer dan voldoende vond. De 14 km begon om 11u. Omstreeks half 10 vertrok ik en rond 10u30 arriveerde ik ter plaatse.Ik nam de weg langs Maastricht en tussen Maastricht en Teuven, passeerde ik langs mooie pittoreske dorpjes. De streek rond Voeren is echt wel de moeite.

Ik kon mijn wagen vlakbij de inschrijvingen parkeren, dat was een meevaller. Daar gaf ik mijn mutatieformulier af en kreeg een envelop met mijn startnummer. Ik ging dan de start bekijken en wat was/is het een mooie omgeving in een winters landschap ;


Polar Bear Trail
foto : Daniel Drion

Polar Bear Trail
foto : Daniel Drion
Polor Bear Trail
foto : Davy Janssen

Om iets voor 11u begon iedereen zich te verzamelen aan de start. Precies om 11u klonk het startschot. We kregen eerst een korte afdaling en onderaan een 180 graden bocht terug omhoog. Vervolgens kregen we een stuk op asfalt. Na 2 km passeerden we bij de rivier de Gulp. Als je wou kon je door het water lopen, maar ik koos toch voor het brugje want had geen zin om koude voeten te hebben de rest van de wedstrijd. Daarna kregen we mooie paden doorheen het bos en kregen we mooie vergezichten. Onderstaande foto op km 4 met uitzicht op Teuven :

Teuven
foto : Daniel Drion
Als ik me nog goed herinner was er een bevoorrading op km 10. Omdat ik pas laat beslist had om de 14 km te lopen en normaal gezien ik mijn trail rugzak wou gebruiken met daarin drankvoorziening, had ik geen opvouwbekertje gekocht. Ik kon bij de bevoorrading dus geen drinken nemen. Ik nam dan maar een paar stukken sinaasappel, om daarmee mijn dorst wat te lessen. Ik had ook een gelletje mee en dat nam ik ook. Dat gaf me voldoende energie om dat overige 4 km goed af te werken. In de laatste 200 m moesten we de afdaling van in het begin maar nu omhoog. Ik perste er nog een sprintje uit en ik kon afklokken in 1u24 over de 14 km (6:00 / km). Heel blij dat ik toch meegedaan heb en ik moet zeggen dat ik er echt weer van genoten heb. Ik heb nog enkele trailwedstrijden op het oog de komende weken. Hopelijk kan ik terug mijn afstand wat uitbreiden, en ook op training :)

Polor Bear Trail
foto : Connie Sinteur

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/3315455363

LPM Trail

Op zondag 27 januari deed ik mee aan de LPM trail bij de Kattevennen in Genk. Normaal gezien is deze wedstrijd op vooral verharde paden doorheen de Kattevennen, met rondjes van zo'n 6 km. Nu hadden ze er een trailwedstrijd van gemaakt op onverharde wegen in de bossen van Kattevennen, met een rondje van iets meer dan 11 km. De winterprik had ondertussen het land verlaten en het weer was terug druilerig geworden met regen en temperaturen rond de 5 graden. Niet echt mijn favoriet weer, zeker niet om dan 22 km te gaan lopen in de modder. Even twijfelde ik om toch de 11 km te lopen, maar de Polar Bear Trail had me wel wat vertrouwen gegeven. Ik wist ook dat er niet zoveel hoogtemeters zouden zijn bij deze wedstrijd.

De 22 km begon om 11u. Rond 10u30 parkeerde ik mijn wagen op de parking dichtbij de grote weg. Het was dan nog bijna 1 km te voet tot aan de inschrijvingen. Ik moest me toch een beetje haasten, maar ik kreeg vlot mijn startnummer. Ik spelde dat op mijn dijbeen, en ging dan naar de bevoorradingspost waar ik mijn flesje drank neerzette op de tafel. Dan begaf ik me naar de start, waar ik Sven Thijs tegenkwam. Ik zei tegen hem dat het doel was uitlopen vandaag en dat ik rond de 2u al meer dan tevreden ga zijn. Hij is tegenwoordig heel goed bezig en is in voorbereiding op de marathon in maart dacht ik. Ik weet niet meer als het Antwerpen of Rotterdam gaat worden. Een marathon daar durf ik me nog niet aan wagen, en ik vraag me af als ik dat ooit wel ga doen. Een halve vind ik persoonlijk al straf en uitdagend genoeg.

Om 11u klonk het startschot. De eerste kilometer verloopt nog op verhard, maar dan was het aaneenschakeling van boswegen, met redelijk veel modder. Je zakte wel niet diep in de modder want de ondergrond was nog wat harder door de winterprik van 2 weken eerder. Ik besloot zeker het 1e rondje "op het gemak" te lopen. Ik kon steeds tussen de 5:30 en 5:45 / km lopen. Zoals ik al zei zaten er niet veel heuveltjes in, maar er waren toch 1 of 2 kilometers bij met wat hoogteverschil. Tijdens het eerste rondje regende het voor het grootste stuk. De regen minderde en stopte zelfs gedurende het 2e rondje. Bij doorkomst aan de bevoorrading nam ik wat tijd om te drinken en wat te eten. Ik had een gelleke bij en nam ook een stukje banaan. In de laatste 5 km, nam ik ook af en toe wat tijd om iets te eten en had mijn flesje drank meegenomen. De laatste 2 km was het toch op de tanden bijten. Mijn kuiten begonnen wat stijver te worden. Ik kan uiteindelijk afklokken in 2u10 over de 22,4 km of 5:48 / km. Doel was uitlopen en dat is me toch weer gelukt. Ik kan nu met wat vertrouwen voor nog enkele trails gaan van rond de 20 km.

LPM Trail
foto : Daniel Drion
Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/3334278715

Garmin Fenix 3

Nog even een klein stukje over de Garmin Fenix 3 die ik gebruik om mijn loopjes mee te registreren. Sinds mei 2015 heb ik me ene aangeschaft. Amper een jaar later was de batterij losgekomen. Ik heb dan die terug gestuurd en heb een nieuwe gekregen. Sinds begin vorig jaar laat de hoogtemeting het flink afweten. Ik heb al vanalles geprobeerd zoals de firmware opnieuw installeren, maar de hoogtemeting blijft een probleem. Ook de afstandmeting wijkt de laatste maanden wat af. Zoals bijvoorbeeld op de LPM trail waar de afstand volgens mijn klok 23,1 km was. Dat is 700 m te veel. Conclusie, ik ben echt niet tevreden van de Fenix 3, en dat dan voor een klok die in 2015 600 euro gekost heeft. Ik ben van plan een andere te gaan halen, maar weet op dit moment niet voor welk ik zou kiezen. Nog blijven bij Garmin of toch naar een ander merk gaan ?