Oversteekrun Lafelt - Terrasjogging Bilzen

Op 1 en 9 september stonden de 2 volgende wedstrijden van de Victorscup op het programma : de Oversteekrun in Lafelt en de Terrasjogging in Bilzen.

Oversteekrun in Lafelt

Omdat er op de website wat reclame werd gemaakt dat er kinderanimatie zou zijn, besloot vrouw en de kinderen mee te gaan naar Lafelt. Het is trouwens de eerste keer dat ik hier eens mee doe. Om 16u30 was de 10 km en rond 15u30 arriveerden we ter plaatse. Ik had mezelf doel gesteld om iets sneller als op de Championloop proberen te lopen. Daar liep ik net geen 48 minuten over de 10 km. Vandaag zou het parcours iets minder zwaar zijn en wou ik proberen tussen de 47:00 en de 47:30 te lopen. Dat is een tempo van rond de 4:45 / km. Er stond een springkasteel en dat vond Eva natuurlijk fijn. Tristan is net een beetje te groot voor een springkasteel, maar kon zich een beetje amuseren met een balletje op het schoolpleintje. Om 16u30 klonk het startschot en weg waren we. Ik besloot langzaam te starten maar wist de 1e kilometer tot mijn eigen verbazing aan 4:29 af te leggen. We moesten 2 ronden van precies 5 km lopen. In de 3e km zat er toch een heuveltje in. Die kilometer werd aan 4:40 afgelegd. Bij de eerste passage aan de finish kwam ik door in 22:54. Dat is ruim voor op mijn doel. Weer tot mijn verbazing wist ik de 2e ronde zelfs nog iets sneller af te leggen. Ik kan afklokken in 45:44 (volgens uitslag 45:32) of een gemiddelde tempo van 4:35 / km. Daar was ik uiteraard zeer tevreden mee. De mee gekomen supporters hebben een gunstig effect gehad op mijn prestatie. Heel fijn dat vrouw en de kinderen er eens bij waren.


Oversteekrun Lafelt

Terrasjogging Bilzen

Op 9 september deed ik mee aan de Terrasjogging in Bilzen. We zijn ondertussen al aan de 7e wedstrijd in het teken van de Victorscup. Ik heb de Terrasjogging al eens gelopen in 2016 en in 2008. Het doel was om mijn prestatie van de Oversteekrun te evenaren. De 10 km wedstrijd begon om 17u. Ik was ruim op tijd ter plaatse en kon zo nog naar de 5 km kijken die om 16u begon. De afgelopen wedstrijden deed ik geen opwarming, maar nu deed ik toch een kilometer als opwarming. Omstreeks 17u klonk het startschot. Deze keer moesten we 4 ronden van net iets meer dan 2,5 km afleggen. De eerste ronde kon ik in net geen 11 minuten afleggen of 4:21 / km. Ik wist dat het moeilijk ging worden om dit tempo aan te houden. En dat bleek ook zo, want de 2e ronde legde ik af in 11:12 of 4:26 / km. In de 3e ronde moest ik zelfs even wandelen om op adem te komen. Ik had duidelijk wat te snel gelopen deze keer en mijn wedstrijd minder goed ingedeeld. Na een rustpauze van zo'n 20 seconden probeerde ik een beter tempo te vinden en dat lukte goed. Ik kon in de laatste ronde een tempo van rond de 4:30 / km aanhouden. Ik kan afklokken in 45:19 over de 10,15 km of 4:28 / km. Alhoewel het beduidend moeizamer ging als bij de Oversteekrun, ben ik toch tevreden om al binnen de 4:30 / km te lopen.


Terrasjogging Bilzen
De volgende uitdaging gaat de Ambiorix run in Tongeren zijn op 29 september.