Vijverrun Heusden-Zolder

Vorig weekend stond de eerste wedstrijd van de Haspengouw Challenge op het programma : de 12 km van de Vijverrun in Heusden-Zolder.

De wedstrijd, die voornamelijk loopt doorheen de bossen en langs de vijvers van Midden-Limburg, had dit jaar 4 afstanden. Gewoonlijk zijn het er maar 3, maar dit jaar is er de 50 km toegevoegd. Daarnaast had je de gewoonlijke afstanden, 5 km, 12 km (tellend voor de Haspengouw Challenge) en de 33 km (hoofdwedstrijd).

Even nog kort over de voorbereiding naar deze wedstrijd toe. Na de Midwinterjogging in Kiewit, waarvoor ik het 10 K beginnersschema van Garmin gevolgd had met 3 trainingen per week, besloot ik over te schakelen naar het gemiddeld 10 K schema met 4 trainingen per week. In de 2 weken die volgde werd ik wat gehinderd door ziekte. De griep deed de ronde en ondanks ik er op lette en probeerde niet ziek te worden (handen regelmatig wassen, extra fruit eten, ...), kon ik toch niet vermijden ziek te worden. Ik had dan nog een volle week voluit kunnen trainen en dan volgde de week van deze wedstrijd al. In die laatste week voor de wedstrijd stonden er nog 2 kortere intervals op het schema, maar eerlijk gezegd deed ik die een stuk te snel want de benen voelde nog wat stram aan op de wedstrijddag. Dat moet ik tegen de volgende wedstrijd zeker proberen te vermijden.

De wedstrijd zelf dan. Omstreeks 13u arriveerde ik aan de Witte Zaal. Het was even zoeken naar een parkeerplaats en op bijna een kilometer afstand van de sporthal vond ik een plaatsje. Vlug naar de inschrijvingen in de sporthal waar ik 10 euro neertelde. Het was dan nog even aanschuiven voor je borstnummer. Ik kreeg nummer 759. Dat wordt dus mijn nummer voor de ganse Haspengouw Challenge :) (zie correctie onderaan). Na de inschrijving deed ik een kilometer opwarming. Door de te snelle korte intervals van in de week voelde de benen nog stram aan. Het was dan bijna 13u45 en ik begaf me naar de start. Heel wat bekenden werden gespot, Lode Raskin, Marc Schoels, Pascal Van Marcke en Chris Wouters. Ook Marc Buekers en zijn loopmakker waren van de partij. Precies om 13u45 klonk het startschot en weg waren we. De eerste km verloopt nog op verhard en kon al direct een goed tempo ontwikkelen. Maar ik wist dat we verderop het bos ingestuurd zouden worden en dat het tempo dan naar beneden zou gaan. Na 1,7 km doken we dan het bos in. Ondanks de vele regen van de afgelopen dagen, lag de ondergrond er daar nog goed bij. Het tempo moest zoals verwacht wel naar beneden. Van rond de 4 min / km op het verhard naar rond de 4:25 / km op het onverharde. In km 5 lopen we uit het bos en lopen we een stukje verhard op een fietspad langs het bos. De snelheid kan in die kilometer dan ook verhoogd worden naar 4:19 / km. In km 6 worden we terug het bos ingestuurd en vanaf dan krijgen we lange stroken modder onder de voeten. Het is veel zoeken naar een redelijk beloopbaar pad, af en toe van de linkse kant naar rechts of omgekeerd, maar in het achterhoofd ook weer niet te veel zigzaggen, want zo maak je de afstand nog langer. Km 6, 7 en 8 waren vooral de modder kilometers, in km 9 liepen we tussen de vijvers waar het er ietsje beter bij lag. In km 10 krijgen we het stuk doorheen de weide met de schuine kant, maar ten opzichte van de modder lag dit er ook goed bij. In km 11 krijgen we dan het oplopend stuk over de Kluisberg. De stramme benen werden hier duidelijk gevoeld. Het was even op de tanden bijten hier. Eens boven dacht ik dat het vanaf dan enkel nog dalend naar de aankomst was, maar blijkbaar hebben ze het parcours licht gewijzigd ten opzichte van 2 jaar geleden. Toen liep ik hier mijn beste tijd (4:15 / km). Dit jaar zou ik meer dan tevreden zijn met 51 min over de 11,5 km (4:26 / km). In plaats van recht naar beneden na de Kluisberg, werden we rechtsaf gestuurd en kregen we nog een kleine helling met mul zand. Daarop volgde een stuk afdaling en vervolgens kwamen we dan terug op het verhard richting aankomst. Ik kan afklokken in 51:44 over de 11,75 km ofwel een gemiddeld tempo van 4:24 / km. Gelet op het parcours en op de prestatie in Kiewit half februari (toen liep ik 4:26 / km op een vlak parcours) kan ik met deze prestatie best wel tevreden zijn. Aan mijn wagen deed ik iets warmers aan en liep nog een kilometer uit. Dan richting sporthal om me te douchen waar ik het nog even had met Pascal Van Marcke over onze patellapees problemen, want hij heeft blijkbaar met hetzelfde gezeten. Daarna terug naar de wagen en naar huis.

De volgende wedstrijd zal de 10 km van de Loonse jogging worden, de volgende van de Haspengouw Challenge.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1629018724

Uitslag : via SQM time hier, ik werd 49e op 278 deelnemers

Correctie : blijkbaar kon je je borstnummer inruilen voor een kleine attentie, maar dat wist ik niet, kan zijn dat dit borstnummer niet van de Haspengouw Challenge is