Kraftman Trail Maasmechelen / Lommel Trail

Ondertussen werden er 2 trails afgewerkt. Op 15 november deed ik mee aan de Kraftman Trail in Maasmechelen en afgelopen zondag deed ik mee aan de Lommel Trail.

Kraftman Trail Maasmechelen

Op zondag 15 november deed ik mee aan de Kraftman Trail in Maasmechelen. Vorig jaar liep ik hier mijn eerste trail. Net zoals vorig jaar had je keuze uit 4 afstanden, 7 km, 14 km, 21 km en de 42 km. Toen liep ik de 14 km. Deze keer koos ik voor de 21 km. Dit was mijn verste afstand voor een trail. Speciaal hiervoor had ik me een trailrugzak gehaald, de Inov-8 Race Elite Vest. Ik had gekozen voor een systeem zonder camelbag en met losse flessen (2 x 0,5 L). Zo losse flesjes zijn makkelijk te onderhouden. Op training had ik deze een paar keer aangedaan zodat deze goed comfortabel zat. Dat was toch nodig want ik heb een paar keer de litskes goed moeten zetten. Maar eens dat goed ingesteld was, zat die zeer goed.

Inov-8 race elite vest
De 21 km startte om 11u. Omstreeks 10u15 arriveerde ik ter plaatse en aan de inschrijvingen kreeg ik vlot mijn borstnummer. Vorig jaar hadden ze de start nog moeten uitstellen vanwege het moeizaam uitdelen van de borstnummers. Daar hadden ze blijkbaar toch uit geleerd.

Klaar voor de start
Foto : Daniel Drion
Precies om 11u klonk het startshot. Mijn doel was gewoon proberen uit te lopen. Dus zeker niet te snel starten. De eerste kilometers gingen vlot aan 5:15 / km, maar daarna zat ik meestal rond de 6:00 / km. Op km 12,5 was de bevoorrading en daar nam ik voldoende tijd om wat te eten en te drinken. Ik nam ook een deel van mijn gelleke aangevuld met wat water. Tussen km 10 en 15 km heb je het zwaarste stuk van dit parcours, met daarbij ook de fameuze trappen. Daarna was het parcours wat vlakker. De laatste kilometers was het ferm op de tanden bijten, want de vermoeidheid sloeg toe. In de laatste kilometer moesten we nog over een stuk spoorweg. De aankomst lag in het gebouw van de inschrijvingen en ik kan afklokken in 2u03 over precies 21 km (5:53 / km). Zeer tevreden dat ik het gehaald heb en persoonlijk een grens verlegd. Nog even wat eten en drinken en veel langer besloot ik niet meer te blijven. Thuis een heerlijke douche en dan de zetel in :).

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/957437379

Hieronder nog enkele foto's :

Foto : Daniel Drion
Foto : Daniel Drion
Foto : Daniel Drion
Foto : Yvonne Silverentand
Foto : Daniel Drion
Foto : Tinus Dewaide
Lommel Trail

Afgelopen zaterdag (28/11/2015) deed ik mee aan de Lommel Trail. Je had ook keuze uit 4 afstanden, 9 km, 15 km, 35 km en 55 km. Ik had gekozen voor de 15 km die doorging om 11u. Rond 10u30 arriveerde ik aan de parking van Center Parcs Vossemeren. Aan de inschrijvingen kreeg ik vlot een envelop met mijn borstnummer en chip. Vervolgens zette ik me aan de startboog. We hadden geluk met het weer. Ik schat zo'n 10 graden en de zon scheen volop.

Precies om 11u klonk het startshot. De eerste 1,5 km verliepen over verhard maar vanaf dan werden we het bos ingestuurd. We kregen een heel mooi parcours door het bos. Er zaten weinig klimmers in, maar dat vond ik eerlijk gezegd niet erg. Op km 4,8 liepen we over een mooie voetgangers/fietsbrug (zie foto). Op ongeveer km 7 was de bevoorrading. Daar stond cola, water en banaan klaar. Aangezien de afstand 'maar' 15 km was, had ik mijn trailrugzak niet mee en geen drank voorziening mee. Op de tafel was ik een pintje aan het zoeken maar vond er geen. Ik keek naar de persoon achter de tafel en plotseling toverde die wat pintjes vanonder de tafel tevoorschijn. Konden ze dan niet een 10-tal pintjes vullen met water en een 10-tal pintjes vullen met cola ? Dan konden de lopers toch gemakkelijk nemen wat ze wilden zonder te moeten wachten tot er een pintje gevuld werd. Een eerste werkpuntje voor deze organisatie. Op km 11,5 lopen we over het mulle zand langs het meer (zie foto's). Heel mooie omgeving hier. Een kilometer verder komen we bij de fameuze toren met 144 treden. Die ging ik 'op het gemak' omhoog en bovenaan nam ik enkele foto's waar je een heel mooi uitzicht had op de omgeving. Eens terug beneden was het niet direct duidelijk waar je heen moest. Ik vroeg waar de 15 km heen moest en werd de goede richting gestuurd. Het parcours liep verder door het bos. Op km 14,5 lopen we terug over een brug. De seingever moedigde ons aan en vertelde dat het nog ongeveer 1 kilometer was tot aan de finish. Ok dacht ik, dan komen we uit op 15,5 km. Maar ik zag nog nergens de finish. Ik volgde de pijlen verder of de persoon voor me. Ik zag dat we al voorbij 16 km waren. Dan liepen we terug over het verhard stuk van de eerste 1,5 km. Uiteindelijk kwam dan de startboog in het zicht en kan afklokken in 1:31:12 over 17,29 km. Dus meer dan 2 km extra, of zijn we toch ergens verkeerd gelopen ? Ook nog een werkpuntje voor de organisatie om het parcours wat duidelijker te maken. Aan de bevoorradingstafel aan de finish dezelfde taferelen zoals de bevoorrading op km 7 : geen pintjes met drank, wel voldoende flessen water en cola en voor te eten krentenkoeken. Aan de smalle tafel stond er dan nog een in de weg die de drank in de pintjes moest gieten. Ik was al een beetje pissed dat het meer dan 2 km extra was, stond er dan nog een in de weg. Wat gefrustreerd vroeg ik aan haar of het niet beter zou zijn dat ze achter de tafel ging staan zodat de aangekomen lopers wat gemakkelijk drank konden krijgen. Dat vond ze niet zo leuk. Toen ik uiteindelijk een pintje met cola had en dat opgedronken had, vloog dat leeg pintje ook carremont de grond op (ok niet echt netjes, maar ik wist zeker dat dat opgeruimd gaat worden). De bevoorrading is dus duidelijk een werkpunt volgens mij. Op Facebook had ik gemeld van deze werkpunten, al vonden sommigen dat ze de bevoorrading juist goed vonden dat je zelf je drank moest ingieten. Ok misschien voor de langere afstanden, die toch zelf drank en bidons mee hebben, maar voor de kortere afstanden zou het toch gemakkelijker zijn als er al wat drank klaar staat. Dan heb je nog de afstand, ik las op Facebook dat de eerste 3 op hunne GPS slechts 13 km hadden en dat er daardoor zelfs podiumplaatsen verloren zijn gegaan. Dit werd gemeld aan de organisatie en daar kregen ze te horen dat dat erbij hoort bij een trail wedstrijd. WTF ? De bewegwijzering kan dus duidelijk beter.

Ik hoop dat deze werkpuntjes de nodige aandacht krijgen de volgende keer en dan kan deze trail zeer de moeite worden, want het parcours en de omgeving is zeer mooi !

Kleine rechtzetting : blijkbaar is er door de organisatie gemeld dat er geen bekertjes beschikbaar zouden zijn aan de bevoorradingsposten. Dat heb ik dus gemist. In het vervolg zal ik de info rond het evenement wat beter moeten opvolgen/lezen. Als ik dit geweten had, dan had ik daar zeker rekening mee gehouden.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/968895273

Enkele foto's :

Aan het strand langs het meer
Foto : Micha Visser
Foto : Micha Visser
Startboog
Foto : Daniel Drion
Foto : Daniel Drion
Over de voetganger/fietsbrug
Foto : Daniel Drion
Vanop de toren
Foto : Daniel Drion
Vanop de toren
Foto : Daniel Drion
Strand langs het meer
Foto : Daniel Drion