Les Vallons de la Mehaigne - Braives

Gisteren mee gedaan aan de laatste wedstrijd van de Challenge Hesbignon van dit jaar. De wedstrijd ging door in het Waalse dorpje Braives nabij Hannut. Normaal gezien was ik van plan deel te nemen aan de veldloop in Neerpelt, maar een griepje in de week heeft mijn plannen doen wijzigen. Ik wist niet hoe mijn lichaam zou reageren op een inspanning, neem daarbij dat Neerpelt de zwaarste veldloop van het seizoen is, dus daar zou ik niets kunnen gaan doen.

Eens daar ging ik me inschrijven. Zoals gewoonlijk ook weer veel volk, ondanks het regenachtige weer. In de kantine kwamen we een bekende tegen namelijk Raphael Van Den Broeck. Hij is onlangs geopereerd aan zijn achillespees en is toch al terug van de partij. Hij ging het wel heel rustig aan doen. Na de inschrijving liepen we een rondje van 1,5 km om ons op te warmen. Om iets na 10 gingen we dan naar de start.

Om 10u15 telden ze af en weg waren we. Het parcours zou naar Hesbignon normen licht zijn, er zou een kleine kilometer onverhard inzitten en 2 noemenswaardige hellingen. De eerste honderden meters was het wat zigzaggen door het grote aantal lopers. Na zo'n 800 m kregen we het stuk onverhard. De eerste paar honderd meter was dit nog redelijk beloopbaar, maar dan werden de plassen groter en was het ook nu weer wat zigzaggen tussen de plassen. Dit stuk onverhard was toch een dikke kilometer. km 1 in 4:23 en km 2 in 4:20. Het gevoel was wonderwel goed. Zoals reeds gezegd is dit een redelijk licht parcours, maar het is toch een golvend parcours. Km 3 is redelijk vlak, deze in 4:13, in km 4 zit een kleine helling in, deze in 4:25, in km 5 zit de eerste serieuzere helling, deze in 4:42, km 6 is dalend, deze in 4:14. In km 7 zit dan de tweede zwaardere helling, deze in 4:38. Ik had niet verwacht dat het eigenlijk zo goed zou gaan. Ik ben blijkbaar goed hersteld van mijn griepje van in de week. Km 8 is terug wat dalend, deze in 4:16. In km 9 zit een klein knikje, deze in 4:27. Bij het ingaan van de laatste km versnel ik nog wat en ik kan afklokken in 42:55 over 9,79 km of een gemiddeld tempo van 4:23 / km. Daarmee ben ik zeer tevreden. Die laatste 800 m nog afgelegd aan 4:09 / km. De komende week kan ik dus terug doortrainen want afgelopen week was ik genoodzaakt wat te minderen door de griep. Even later komt ook Stefan binnen, zijn tijd 46:05. Hij is heel tevreden daarmee, zijn beste wedstrijd van het jaar. Mario komt binnen in 50:17, 3 minuten beter als vorig jaar en ook daarmee zeer tevreden. Allemaal tevreden met de gelopen tijden, missie geslaagd dus !

Zo vertrokken we terug naar het huis van Mario. Daar liep ik nog een 3 tal kilometers uit om zo dan terug naar Hasselt te keren.

Bij km 2
Foto : Louis Maréchal
Garmin connect gegevens : http://connect.garmin.com/activity/402382399

Hier nog een mooie compilatie van de jogging :