Dwars Door Hasselt


Afgelopen weekend heb ik deelgenomen aan Dwars Door Hasselt.
Aangezien ikzelf in Hasselt woon, is dit dus een echte thuiswedstrijd. Er komt altijd veel volk op af en er is steeds een leuke sfeer.

Vorig jaar had ik hier een goede wedstrijd gelopen en de 14,7 km afgelegd in 1:05:24 of 4:27 / km. Dit jaar wou ik proberen om binnen de 1:05:00 te lopen of een tempo van 4:25 / km. Ik heb de afgelopen weken goed kunnen trainen, maar me wel meer geconcentreerd op de kortere afstand omdat ik me aan het voorbereiden ben op het veldloop seizoen dat zal beginnen vanaf begin november. Op zondag loop ik meestal een langere duurloop en dat heb ik ook een paar keer gedaan met van thuis naar de Herckenrode abdij en terug langs Kuringen. Dat is net geen 16 km. Zo was ik toch wat voorbereid op deze langere wedstrijd.

Mijn zoontje Tristan (7 jaar) heeft mee gedaan aan de 3 km. Ik had toch wel ergens schrik dat hij dat nog niet zou kunnen uitlopen. De spelertjes van zijn ploegje bij Torpedo Hasselt gingen ook mee lopen en de trainer zou ook mee gaan om hun te begeleiden. Zo was ik toch al wat meer gerust moest hij het toch niet kunnen uitlopen.

Om 12u30 hadden we afgesproken aan de bibliotheek met de andere mama's en papa's van de andere spelertjes. Vervolgens zijn we dan Tristan gaan inschrijven aan de school naast het Dusartplein. Terwijl ging ik ook mijn nummer afhalen. Hij had nummer 8848 en ik had 217. Om half 2 zou de wedstrijd beginnen en om 13u15 gingen de spelertjes samen met de trainer naar het startvak. Rond half 2 klonk dan het startshot en weg waren ze. We zijn dan aan de bocht bij de laatste rechte lijn gaan staan en vol spanning wachtten we op teken van de spelertjes en Tristan. Na een goei 20 minuten zagen we een van de spelers en wat verder kwam Tristan eraan. We riepen allemaal "Komaan Tristan !" en toen hij ons zag zette hij nog een sprintje in. We haastten ons naar de bibliotheek waar we afgesproken hadden en dan zagen we Tristan. Hij heeft zijn 3 km dus heel goed uitgelopen en natuurlijk voelde ik me een trotse vader.
Tristan klaar voor zijn 3 km
Aankomst Tristan Dwars Door Hasselt 2013 - 3 km
Aankomst Tristan
We gingen dan naar huis om mijn looptenue aan te doen. Dan terug naar het Dusartplein waar ik me na een korte opwarming in het vak 50 - 250 zette. Daar kwam ik enkele bekenden tegen zoals clubgenoot Jimmy Deckers, ACA'ers Dimitri Driesen, Jo Ruymen en Brecht Gijbels. Ook Marc was er en nog een bekende Mark Nelissen. Mark wou ook rond 1u05 lopen en hij was dus een goede compagnon om te volgen of in de buurt van te blijven. Zowel Jimmy als Jo gingen proberen om onder het uur te lopen, Dimitri ging proberen aan 4:15 / km te lopen.

Om iets na 15u30 klonk het startshot en weg waren we. Eerst moesten we een halve kleine ring doen. Ik bleef in de buurt van Mark die al direct een goed tempo ontwikkelde. Zo bleven we samen lopen. We liepen dan langs het kanaal en dan richting Het Belang Van Limburg waar we traditioneel door het gebouw liepen. Iets voorbij het Belang was het 5 km punt en daar besloot ik op lap te drukken. We liepen op dat punt aan een gemiddeld tempo van 4:20 / km en dus heel mooi op schema om die 1u05 te halen. Dan richting Carrefour, over de parking en dan richting Kuringen. Op de Grote Baan in Kuringen begon Mark langzaam maar zeker van mij weg te lopen en ik kon niet aanpikken. Het gemiddeld tempo was nu 4:21 / km en dat was dus nog steeds goed op schema. Ik wou nog wat krachten sparen want ik weet dat het vanaf km 12 meestal zwaar begint te worden. Ik liep dus verder op mijn eigen tempo. Vervolgens liepen we langs Sparta Kuringen waar ik nog gevoetbald heb in mijn jeugd en dan door de Overdemerstraat en via de Vetterstraat richting kanaal. Aan het kanaal stond het 10 km bord en daar drukte ik terug op lap. Mijn tempo was nu 4:22 / km. De wind blaasde hier strak, maar ik wist me steeds in het zog van een loper te plaatsen zodat ik toch wat uit de wind zat. Dan kwamen we terug op de gewone weg. En meestal van hier begin je het zwaarder te krijgen. Ik voelde me eigenlijk nog redelijk goed, maar bleef toch mijn tempo behouden en wou nog wachten tot we in de stad waren om eventueel wat te versnellen. Dan terug op de kleine ring en zo de stad in. Door de Demerstraat en langs het stadhuis. Van Mark nog steeds geen spoor en ik had me al voorgenomen om proberen mijn tempo te behouden en die 4:25 / km te halen. Maar wie zag ik aan de Maagdendries, juist ja Mark. En dat was voor mij het teken om een versnelling hoger te schakelen. Een paar 100 m verder had ik hem al te pakken en liet ik hem ter plaatse. Dan voorbij de Grote Markt. Het was dan toch nog op de tanden bijten maar ik wist dat het niet meer ver was. Dan door de Zuivelmarkt en langs de Meldertstraat aan de achterkant van de Herckenrodekazerne waar ik nog Hogeschool gevolg heb aan de Hogeschool Limburg en via de Maastrichterstraat naar het Dusartplein. In de laatste rechte lijn zie ik dan mijn vrouw, Tristan en Eva die me staan aan te moedigden. Dan nog een laatste sprint en ik kan afklokken in 1:03:35 en dus ruim binnen de vooropgestelde 1u05. Ik heb daarmee een gemiddeld tempo van 4:19 / km gehaald en een goei 40 seconden trager dan mijn PR op deze afstand ook hier gelopen. Daar ben ik dus super tevreden mee. Aan de finish kom ik dan Tristan tegen die me achterna gelopen was. En dan mijn vrouw en Eva. Ik zie ook clubgenoot Jimmy die 1u01 gelopen heeft. En even later zie ik ook clubgenoot Ivan Metten die een 10 tal seconden achter mij nog geëindigd is. Tegen de veldlopen is die ook helemaal in vorm terug.

Hier nog een link naar mijn Garmin connect gegevens : http://connect.garmin.com/activity/390002214

Dwars Door Hasselt 2013 is dus een groot succes geworden. Tristan sprak al om volgend jaar mee te doen aan de 5 km en mijn vrouw sprak ook al van misschien mee te lopen dan met de 5 km. Dus tot volgend jaar dan !

In de laatste rechte lijn
Foto : Gilbert Simal



Vlak na de aankomst
Vlak na de aankomst