Vijverrun Bolderberg

Op zondag 17 maart ging de eerste wedstrijd van de Haspengouw Challenge door met de Vijverrun in Bolderberg. De afgelopen weken werd er hard getraind en ik was gebrand op een goede prestatie. Ik had me voorgenomen om onder de 50 minuten te gaan en eventueel mijn tijd van in 2011 (49:09) proberen te benaderen. Rond 13u arriveerde ik aan de Witte Zaal. Ik liet me inschrijven en kleedde me om in de kleedkamers. Samen met clubgenoten Ivan en Jimmy liep ik me warm en deden we de eerste kilometers van het parcours. Zo kwam ik aan 2,75 km opwarming. Vele bekende gezichten waren ook present, maar geen andere van de Speelhofrunners, ofwel waren er gekwetst, anderen vonden het inschrijvingsgeld dan weer te duur. Op precies 14u klonk het startshot. Deze wedstrijd mag gerust een van de zwaardere genoemd worden van de Haspengouw Challenge. Zeker 90 % van het parcours gaat over onverharde wegen en paden, met af en toe wat modder of redelijk oneffen terrein. De eerste 2 km liep ik nog respectievelijk aan 4:06 en 4:13, maar vanaf dan liep ik steeds tussen 4:20 en 4:30 / km. Ik kon redelijk goed dat tempo vasthouden. Het stuk tussen km 9 en 10 is het zwaarste van het parcours, met een langere helling. Tot mijn verbazing zie ik op die helling Dimitri Driesen vlak achter mij. Dat was voor mij het signaal om mijn tempo wat de hoogte in te jagen. Ik wist ook als we eens boven waren dat het dan niet meer zover was tot aan de aankomst. Ik kon mijn versnelling goed aanhouden. De laatste km was bergaf en kon ik nog enkele lopers inhalen. Uiteindelijk kan ik afklokken in 49:46 over de 11,43 km (4:21 / km). Daarmee had ik mijn doelstelling om onder de 50 minuten te duiken juist gehaald. Toch dacht ik iets dichter bij de 49 minuten te zitten. Het was wel een parcours wat me niet lag. Ik wachtte nog even op de clubgenoten. Ivan liep 51:22 en Jimmy 52:24. Daar waren beide tevreden mee. Ik ging dan richting wagen om iets warmer aan te doen en liep ik nog een 1,5 km om uit te lopen. Ik ben dan nog ene gaan drinken en vervolgens terug naar huis.

IMG_9083