LCC Tongeren - Les côtes du Dragon Saint-Georges/Meuse

Dit weekend stonden er weer 2 wedstrijden op het programma, zaterdag namiddag de veldloop in Tongeren, de start van het LCC criterium, en zondag ochtend de 19e wedstrijd van de Challenge Hesbignon.

Eerst de veldloop in Tongeren op zaterdag. Omstreeks 14u15 arriveerde ik aan het sportstadion “De Motten”. Aan de inkom betaalde ik 2,5 euro. en kreeg ik een kaartje om in te vullen. Hierop dien je uw naam en club op in te vullen en uw startnummer. Dat startnummer kon je afhalen in een loods even voorbij de inkom. Ik had nummer 6313 en er lag ook een singlet klaar voor mij die trainer Rudi had laten klaar leggen. Na de formaliteiten kwam ik loopmakker Rudi Bleus tegen. Die legde me nog even kort uit hoe het in zijn werking allemaal gaat, want ik voelde me net iemand die zijn eerste loopwedstrijd ging mee doen. Er stonden blijkbaar tentjes van iedere deelnemende club, de groene was van ADD. Daar kon je uw sporttas kwijt en je wat omkleden. Aan dat tentje kwam ik clubgenoot Ivan Metten tegen die juist 1 rondje gedaan had op het parcours. Ik kwam ook loopmakker Marc Schoels tegen. Samen met Ivan en Marc deden we een rondje op het parcours. Het rondje was redelijk goed beloopbaar, 1 strook van een 100 m was wat moeilijk beloopbaar doordat het meer bezaaid was met takken, dan met boomschors. Er zat ook 1 klimmetje in wat na 100 m gevolgd werd door een kleine afdaling. Onderaan deze afdaling zakte je wel wat dieper weg in de modder. Midden op het grasplein moesten we 3 of 4 lussen doen, maar steeds goed beloopbaar. Het rondjes was ongeveer 1,5 km. In totaal moesten we 5 rondjes afleggen, 1 kleiner rondje (zonder het grasgedeelte) en dan 4 grotere rondjes om zo aan ongeveer 7 km te komen. In totaal deed ik 3 rondjes als opwarming. Om 15u20 gingen we allemaal naar de startstrook en iets later dan voorzien klonk het startshot om 15u40. Mijn start had ik zeker niet gemist want ik was direct in het spoor van Dimitri Driesen. Iemand die ik ken vanuit het Haspengouw Challenge criterium en waarbij ik toch steeds in de buurt kon van blijven. Ik dacht in eerste instantie bij hem te blijven maar zijn tempo lag direct heel hoog. De 1e km legde ik af in 4:06. In de 2e km moest ik Dimitri langzaam maar zeker laten gaan, die legde ik af in 4:14. Ik voelde duidelijk dat ik veel te snel gestart was want mijn benen geraakte helemaal verzuurd. Vlak voor het ingaan van de 3e ronde haalde clubgenoot Ivan mij in en lang kon ik niet bij hem blijven. Het was echt afzien om te proberen mijn tempo zo hoog mogelijk te houden, zonder mij natuurlijk volledig op te blazen. Km 3 in 4:35. En rond dat tempo zou ik kunnen blijven lopen. Km 4 in 4:31, km 5 in 4:42, km 6 in 4:40 en de laatste km in 4:36. Net voordat ik de laatste ronde ingegaan was, hadden de 2 eersten mij ingehaald en werd er nog gesprint voor de overwinning. Ik kan dan afklokken over de 7,17 km in 31:51 ofwel gelopen aan 4:26 / km. Daar kan ik toch tevreden mee zijn voor mijn eerste veldloop. Volgende keer niet zo snel starten en dan zit er zeker nog meer in. Ik ben 36e geworden op 54 deelnemers (masters + junioren samen). Na de douche nog even naar de prijsuitreiking geweest waar ik gekozen heb voor een setje scharen.

Zondag was het de beurt aan de wedstrijd in Saint-Georges/Meuse. Deze keer ging niemand van de andere Speelhofrunners mee lopen. Zij gingen in de namiddag kijken naar de veldrit in Zonhoven. Ik moest dus de eer hoog houden. Ik had me vorige week in Oreye reeds voor ingeschreven voor deze wedstrijd omdat er gelopen zou worden met een chip voor de tijdsregistratie. Al maar goed dat ik me reeds op voorhand ingeschreven had, want er stond een lange rij bij de inschrijvingen, terwijl ik zeer vlug mijn envelop had met daarin mijn chip. Ik bond deze aan mijn schoen en deed dan als opwarming een toerke terug tot aan mijn wagen. Zo kwam ik aan ongeveer 1,3 km opwarming. Ik voelde duidelijk nog stroeve benen van de veldloop. Ambities had ik niet voor deze wedstrijd. Vorig jaar heb ik deze niet gelopen en in 2010 liep ik 49:02 over precies 10 km. Tijd speelde vandaag geen rol en ik wou deze nog mee pikken. Ik weet van in 2010 wel dat dit een hele zware is, zeker als het geregend heeft en dat heeft het de afgelopen dagen. Er zitten hier enkele pittige hellingen bij en het grootste stuk van het parcours is onverhard en loopt door het bos. Aan de start kom ik loopmakker Stefan Meekers tegen. Die vertelde dat hij eigenlijk ook wou mee doen aan de veldloop in Tongeren. Ook Raphael spotte ik aan de start en Michel Wolfs die zich helemaal achteraan het pak plaatste. Iets later dan voorzien klonk het startshot om 10u25. Er was zeer veel volk komen opdagen (ik schat zeker 400 deelnemers) en daardoor was het in het begin moeilijk op tempo te komen. Niet dat ik het erg vond, want ik wou het toch rustig aan doen, zeker in het begin. De 1e km in 4:49. Vlak na km 1 kregen we een eerste stukje steil bergop op straat van ongeveer 200 m. De volgende 5 km liep ik steeds rond de 5:05 / km. Op het einde van km 5 en het begin van km 6 kregen we een zeer steile en gevaarlijke afdaling van losse keien. Heel goed oppassen dat je hier geen stap misplaatste want je kwam zeker hard tegen het canvas. Halverwege deze afdaling stonden er 2 stil waarvan 1 met een pijnlijke grimas zijn enkel vast hield. Na deze afdaling kregen we dan een stukje steil bergop, dan terug een klein stukje bergaf en dan terug ongeveer 1,5 km klimmen. Km 6 werd afgelegd in 6:05 en km 7 in 5:40. Km 8, 9 en 10 kon ik terug rond de 5:00 / km lopen. Maar daar zaten nog moeilijke stukken in door het bos en stroken met veel modder. Ook nog enkele stukken vals plat. Tussen km 9 en 10 passeerden we langs een heel mooi kasteel en we liepen rond een grote vijver gelegen bij dit kasteel. Dit kasteel is van de 18e eeuw en speelde een belangrijke rol in de geschiedenis van het Prinsbisdom Luik. Het werd ooit bewoond door de prins-bisschop van Luik in de 2e helft van de 18e eeuw (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_van_Warfus%C3%A9e voor meer uitleg over dit kasteel). Ik kan uiteindelijk afklokken in 54:54 over de 10,73 km (5:07 / km). Zo zit dus mijn laatste wedstrijd van de Challenge Hesbignon voor dit jaar erop. Volgende week zondag is er nog de wedstrijd in Braives, maar ik ga mee doen aan de veldloop in Neerpelt.

Hieronder enkele foto’s van het kasteel :

kasteel van warfusée 1kasteel van warfusée park

kasteel van warfusée 2