Dwars Door Hasselt

Vorige week zondag deelgenomen aan Dwars Door Hasselt. Zowel vorig jaar als het jaar daarvoor door blessure niet kunnen deelnemen. In 2009 liep ik hier nog een hele goede wedstrijd met een PR over deze afstand in 1:02:48 (4:18 / km). De vorm van 2009 heb ik momenteel niet en aangezien ik niet vaak loopjes doe van 15 km af meer, zou ik al dik tevreden zijn met een gemiddeld tempo van 4:30 / km, dus tussen 1u06 en 1u07.
Mijn zoontje Tristan (6 j) heeft meegedaan aan de 1 km loop om 12u45. Hij heeft het heel mooi uitgelopen en heeft een hele mooie medaille mogen ontvangen.
Rond 15u had ik afgesproken op het Dusartplein met de andere loopmakkers. Alle 5 Speelhof Runners waren present : Sven N., Mario, Marc en Sven T. en mezelf. Even ervoor had ik al een 2 km gedaan als opwarming. Het weer is ideaal, zonnig en temperaturen rond de 18 graden schat ik. Om 15u20 zetten we ons aan de startstrook. Om 15u35 klinkt het startshot. De eerste km lopen we over de kleine ring. Deze loop ik in 4:19. Km 2 passeren we aan de achterkant van de Versuz. Km 2 in 4:18. Clubgenoot Ivan Metten loopt in de buurt. Die had te kennen gegeven rond de 1u07 te lopen. Dus ik probeerde in eerste instantie in de buurt van hem te blijven. Maar vanaf km 3 moest ik hem toch langzaam aan laten gaan. Ik voelde dat het huidige tempo iets te hoog voor me was. Km 3 in 4:23 en km 4 in 4:21. Ik zat nu aan een gemiddelde van 4:20 / km. We liepen nu door Het Belang Van Limburg en dan zo richting Carrefour. Hier kan ik Dimitri Driesen inhalen. Hij vertelt me dat zo lange afstanden hem niet zo liggen. Momenteel ligt mij dat ook zo niet. Het is natuurlijk hoe je getraind bent dat bepaald als een bepaalde afstand je ligt of niet. Km 5 in 4:32 en km 6 in 4:34. We lopen nu door Kuringen. Het dorp waar ik een groot deel van mijn jeugd heb doorgebracht. Ik heb ondertussen Dimitri kunnen achterlaten. Km 7 in 4:36 en km 8 in 4:30. Tussen km 7 en 8 kan een zekere Gert Derwael mij inhalen. Dat is iemand van uit mijn jeugd nog van bij de voetbal bij Sparta Kuringen. Na een kort praatje moet ik hem laten gaan want zijn tempo is te hoog voor mij. We lopen nu richting het kanaal. Km 9 en 10 in 4:34, km 11 in 4:38. Deze laatste is de traagste van de wedstrijd. We lopen nu op de weg langs het kanaal en vanaf dan begin ik het moeilijker te krijgen. Ik kan toch mijn tempo nog goed vasthouden maar het is niet zonder moeite. Km 12 in 4:34. Ik ben blij als ik links op de kleine ring kan afdraaien en dan zo de Demerstraat in. Km 13 in 4:34. Ik zit nu precies aan een gemiddelde van 4:30 / km. Aan het einde van de Demerstraat kan ik loopmakker Mark Nelissen inhalen. Ik maan hem aan mij te volgen. In eerste instantie doet hij dit niet, maar een honderd meter verder sluit hij toch aan bij mij. Dat motiveert me om mijn tempo toch nog te houden. We blijven nog enkele honderden meters samen, maar dan besloot ik nog een versnelling hoger te schakelen. Km 14 in 4:23. Vanaf nu wist ik dat het niet meer ver was. De laatste 650 meter loop ik in 2:29 (4:00 / km) en kan afklokken in 1:05:23 over 14,65 km (4:28 / km). 4:30 / km gehaald en daarmee weer tevreden. Mijn vrouw en kinderen staan me op te wachten aan de finish. We gaan nog samen even naar het springkasteel voor Tristan en zo terug naar huis.

hasselt_2012_1
foto : in de laatste 100 m

hasselt_2012
foto : samen met Tristan aan de finish