Stratenloop Alken

Gisteren mee gedaan aan de stratenloop in Alken. De 11e wedstrijd van het Haspengouw Challenge criterium.
De ganse week voorspelden ze temperaturen van rond de 21 graden. Ik keek er dus erg naar uit om hier een snelle tijd neer te zetten, tenminste toch voor een beste jaarprestatie te gaan.
Toen ik om kwart voor 3 vertrok richting Alken was de zon al volop aanwezig. Mijn hoop om een goede prestatie neer te zetten begon al te minderen. Rond 3 uur kon ik dan mijn wagen gemakkelijk parkeren op het plein vlak voor het recreatiedomein De Alk. Aan de atletiekpiste hebben ze onlangs een gebouw bijgeplaatst waar nu de inschrijvingen waren. Het inschrijvingsgeld bedroeg 7 euro. De meeste bekenden waren aanwezig : de runners van Kortessem, natuurlijk veel volk van ACA, waaronder ook Pascal Van Marcke. Hij sukkelt de laatste tijd met zijn achillespees en was nog niet zeker wat het ging geven tijdens de wedstrijd.
Samen met Marc deed ik een warming-up. We deden ongeveer 1,7 km in een kleine 10 minuten. We merkten dat er een stuk braakliggende strook was van ongeveer een 200 tal meter dat juist lag voor de atletiekpiste. Mij stoorde dat niet zo omdat het maar 200 m was, in de Challenge Hesbignon kom je voortdurend van dergelijke stroken tegen. Wat mij wel stoorde was de zon en de daarbij horende temperatuur. Ik schat dat het tegen de 25 graden was. Heel mooi weer voor de toeschouwers, maar voor mij helemaal niet fijn om in te lopen. Ik zag dat concurrent Jurgen Cosemans ook van de partij was. Ik was van plan proberen hem te volgen en als ik niet te veel last zou hebben van de zon, misschien wel over hem te gaan.
Om iets voor 4 begeven we ons naar de piste en precies om 4u klonk het startshot. We moesten eerst 2 rondjes afleggen op de atletiekpiste en dan 2 lokale rondjes om zo aan 10 km te komen. Het was een snelle start van iedereen. Na 1 km kwam ik door in 3:59. Ik voelde dat dit eigenlijk veel te snel was, maar ik probeerde zo dicht mogelijk bij Jurgen te blijven, die blijkbaar ook heel snel gestart was. Tijdens de 2e km moest ik al een gaatje laten van een 20 m. Deze liep ik in 4:09. Die 20m werd langzaam groter en groter en ik zat al redelijk op mijn tandvlees. De 3e km in 4:20, de 4e in 4:23 en de 5e terug in 4:20. Op het 5 km punt kwam ik dus door in 21:11 (4:14 / km). Aan de waterbevoorrading op de piste besloot ik toch even te stoppen en voldoende te drinken. Toen ik terug vertrok voelde ik al direct dat het niet meer zo vlot ging. Het groepje van Jurgen was vliegen. De warmte liet zich duidelijk weer voelen en meerdere lopers staken mij voorbij. Ik had het echt wel moeilijk. Km 6 in 4:45, km 7 in 5:06 (af en toe moest ik wandelen) en km 8 in 4:45. Vanaf dan begon het terug iets beter te gaan. Km 9 kon ik terug wat versnellen, deze in 4:35. De laatste km had ik nog voldoende over om nog een versnelling hoger te gaan, deze laatste legde ik af in 4:13. Ik klokte af in 44:19 over de 9,96 km (4:26 / km). Al bij al nog een redelijke tijd, maar de meeste (zoniet alle) concurrenten eindigden voor mij. Toch een telleurstelling. Aan de finish zie ik wel dat Jurgen wat medische assistentie nodig heeft van het Rode Kruis. Achteraf kom ik te weten dat hij tijdens de laatste km fel last had van de rug en heeft op karakter zijn wedstrijd uit moeten lopen. Toch nog knap van hem dan.
Eens terug op adem ging ik naar mijn wagen waar ik toch even moest blijven zitten om volledig te recupereren. Die warmte heeft me weer de das om gedaan. Ik hoop dat nu na dit weekend we eindelijk af zijn van de warmte. De wedstrijd werd trouwens gewonnen door Filip Detiège, voor Wouter Ruymen en Chris Wouters. Pascal heeft zijn wedstrijd goed kunnen uitlopen en werd mooi 5e.
Na de douche (waar toch nog wat aan bijgesteld moet worden, want er kwam niet veel meer uit dan wat gedruppel), ben ik ene gaan drinken samen met Marc op het terras aan de cafetaria. Bij de tombola won ik een t-shirt van Nike, maar de maat was een XL, veel te groot voor mij. Daarna ben ik terug huiswaarts gekeerd. Volgende week staat de jogging in Waremme op het programma, de WAC’remmienne, de 16e wedstrijd van de Challenge Hesbignon.

Stratnloop Alken 16092012