Les 9 Miles de l'Yerne - Haneffe

Afgelopen zondag deelgenomen aan de 11e wedstrijd van de Challenge Hesbignon in Haneffe, tevens mijn 17e wedstrijd van het jaar.
In de week had ik goed kunnen trainen met wat snellere duurloopjes van rond de 5:05 / km. De problemen aan mijn achillespees zijn praktisch van de baan, enkel mijn knieën laten zich af en toe nog wat voelen, maar op fysiek vlak mag ik niet klagen.
De wedstrijd dan. Ook deze liep ik mee voor de eerste keer. De afstand bedroeg 14,5 km en op de site leek het parcours niet al te zwaar. Ik pikte mijn loopmakkers Sven N, Mario en Marc op in Sint-Truiden en zo dan naar Haneffe. Mario had deze al eens gelopen en hij wist me te vertellen dat het een zeer mooi parcours is. Af en toe een klein hellinkje en enkele stukken onverhard maar steeds goed beloopbaar. Even langs de inschrijvingen waar we 4 euro neertelden. Als opwarming deden we 1,4 km in 7:56 (5:40 / km). Ik moet zeggen dat het weer zeer goed georganiseerd is. Er is zelfs een chip voorzien die de tijdsregistratie doet. Het enige wat misschien wat beter kan is het startshot want dat was er niet. Gewoon een luidspreker die aftelt van 3, 2, 1, start zou al voldoende zijn, maar zonder dat je het goed beseft zijn ze vertrokken. De start lag bij het kasteel en de kerk van Haneffe (zie foto’s). Van bij de start besloot ik niet voluit te gaan, want ik wou toch wat krachten sparen voor de wedstrijd van de volgende dag in Nieuwerkerken. Ik kon steeds een tempo lopen van rond de 4:55 / km. Na 1 km lopen we langs het kasteel van Donceel en daarbij een 300 jarige plataan (zie foto’s). Dan is het ongeveer een 4 tal kilometer langs de akkers naar het volgend dorpje Limont waar er nog een donjon staat uit de Middeleeuwen (zie foto). Dan lopen we terug richting Donceel waar we opnieuw langs het kasteel lopen op km 7. Dan lopen we naar het volgend dorpje Harduémont wat we passeren op km 10. We lopen dan nog even langs een akker. Tussen km 10 en 11 leek me dat ik hier nog al eens gelopen heb en inderdaad hier zijn we al eens gepasseerd tijdens de wedstrijd in Verlaine. Op 11,5 km krijgen we een zeer mooi stuk onverhard (promenade de la disque, zie foto’s) met laag hangende bomen en langs een klein beekje dat we moeten oversteken via 2 betonnen balken. Vervolgens lopen we terug richting Haneffe. Ik kan afklokken in 1:10:03 over de 14,30 km (4:53 / km) en daarmee tevreden. Ik had zeker nog overschot. Aan de finish geef ik mijn chip af en even verder staat Marc. Hij heeft een zeer mooie tijd gelopen van 1:00:30. Dan is het nog even wachten op Sven en Mario. Sven kan afklokken in 1u17 en Mario in 1u23. Veel langer blijven we niet en ik zet de mannen terug af in Sint-Truiden en rij dan zo door terug naar Hasselt.
kasteel en kerk haneffe
foto : vlak bij de start het kasteel en kerk van Haneffe
chateau de donceelplataan_300j
foto’s : km 1 en km 7 - kasteel van Donceel en de 300 jarige plataan
donjon de limont
foto : km 5 – donjon van Limont
promenade de la disque 2promenade de la disque
foto : km 12 - passage langs de promenade de la disque
Haneffe_2012