Tungri Run

Gisteren meegedaan aan de Tungri Run in Tongeren. Dit is de 4e wedstrijd van de Haspengouw Challenge.
Vorig jaar moesten we nog 10 mijl (16 km) afleggen. Dit jaar hebben ze terug gekozen voor de gebruikelijke 10 km. Het is voor de 4e keer dat ik deze mee loop. Meestal loop ik hier een van mijn betere wedstrijden van het jaar. Het parcours is voor het grootste stuk vlak, enkel de Romeinse muur op is een stukje bergop.
Ik besloot vroeg te vertrekken naar Tongeren, omdat ik weet dat het niet gemakkelijk is daar een parkeerplaats te vinden. Om half 2 arriveerde ik in Tongeren en ik had inderdaad gelijk. Bijna nergens nog een open plaatsje te bespeuren. Ik vond dan eindelijk een plaatsje in het stad op ongeveer een 500 m van het sportstadion ‘De Motten’. Ik had me nog niet omgekleed en omdat het nog zo vroeg was (de wedstrijd begon pas om 15u15) ging ik me eerst inschrijven. Aan de inschrijvingen betaalde ik 9 euro (normaal was het 10 euro voor de dag inschrijving). Blijkbaar dacht de vrouw dat ik lid ben van de val omdat ik mijn HC nummer vast had. Wie ben ik om haar ongelijk te geven, en 9 euro is al meer dan voldoende vind ik. Eens ingeschreven wandelde ik terug naar mijn wagen en kleedde me om aan de wagen. Ik wandelde dan terug naar het sportstadion en zette me daar nog wat in schaduw vlak aan de piste. De temperatuur bedroeg ongeveer 21 graden en volop zon. Dat is normaal gezien nog net niet te warm voor mij.
Tegen 14u50 besloot ik me te gaan opwarmen. Ik liep 2 km in 10:45 (5:22 / km). Het gevoel is redelijk goed en ik had weinig last van de warmte. Aan de start spot ik enkele bekenden : Marc en Tom Partoens (bartompa). Dan nog de ACA lopers Stefan Meekers en zijn kameraad Yves Vandersmissen. Wat betreft mijn doelstelling voor vandaag, hoopte ik dichtbij de 4:30 / km te lopen. Dat zou dan een verbetering zijn van mijn jaarrecord gelopen in Linter waar ik 4:33 / km haalde.
Precies om 15u15 klinkt dan het startshot. We moesten eerst 1,5 rondjes doen op de atletiekpiste en dan richting Romeinse muur. De 1e km leg ik af in 4:24. De 2e km leg ik af in 4:36 waarbij we 2 keer over de Romeinse muur moesten. De vorige jaren moest we maar 1 keer over deze muur. Km 3 leg ik af in 4:27. In deze km kom ik Lode Raskin tegen. Zijn tred laat duidelijk zien dat er iets scheelt. Ik spreek hem aan en vraag wat er scheelt. Hij heeft last aan zijn hamstring en kiest om de wedstrijd op een rustig tempo uit te lopen. Ik wens hem veel beterschap en zet mijn wedstrijd voort. Km 4 lopen we door de stad, langs de kerk en het museum. Deze loop ik in 4:19. Km 5 vind ik persoonlijk het meest ambetante stuk van het parcours. We lopen voorlangs het stadion en maken dan een lus om terug naar het stadion te lopen. Deze loop ik in 4:31. Mijn gemiddeld tempo is nu 4:27 / km, goed op schema dus. Maar het is wel op de tanden bijten en proberen het tempo hoog te houden. In km 6 lopen we over het atletiekpiste en dan terug richting Romeinse muur. Vlak buiten het stadion is er de bevoorrading. Ik besloot toch een flesje te nemen en wat te drinken. Ik stop even om gemakkelijker te kunnen drinken. Deze 6e km is daarom mijn traagste van de wedstrijd, deze in 4:47. Km 7 lopen we dan over de Romeinse muur, deze in 4:32. Km 8 loopt dan door de stad. Ik loop nu in het groepje van ADD runners met een zekere Gavinna. Ze wordt gehaasd door een heer en iemand op de fiets die haar constant aanmoedigen het tempo proberen te houden. Ik probeer mee te gaan met hun en kan zo mijn snelste km van de wedstrijd lopen, deze in 4:18. Km 9 is dan het stuk voorlangs het stadion. Het is nu echt op de tanden bijten maar moet toch wat vertragen. Ook Gavinna krijgt het moeilijk. Deze loop ik in 4:24. De laatste 870 m kan ik mijn tempo terug wat verhogen en eens we op de piste zijn probeer ik er nog een laatste tussensprintje. Deze 870 m leg ik af in 3:31 (4:09 / km) en ik kan afklokken in 43:48 over de 9,87 km oftewel een gemiddeld tempo van 4:26 / km. Alweer een verbetering van mijn jaarrecord van Linter en natuurlijk zeer tevreden. Ik word blijkbaar steeds iedere week wat beter en beter. Dat geeft natuurlijk veel voldoening en motivatie.
Aan de finish moet ik toch even bekomen van de inspanning. Ik pak drinken, enkele stukken sinaasappel en een stukje banaan. Ik zie enkele bekenden, Peter Vossius heeft weer een sterke prestatie neergezet, zijn tijd 36 minuten, juist voor Marc Schoels. Ik praat ook nog even met de vrouw van Lode en zeg haar dat Lode gekwetst is en de wedstrijd rustig uitloopt. Marc heeft ook een goede tijd gelopen, 40:20. We zien Lode ook nog aankomen. Het stuk terug naar mijn wagen doe ik in looppas en gebruik ik om wat uit te lopen. Ik had met Marc terug afgesproken aan de tent om nog iets te drinken. In de kleedkamer kom ik Michel Wolfs tegen, zijn mooie tijd van rond de 38 minuten. Na de douche gaan we nog iets drinken in de tent. Helaas niks voor mij bij de tombola, ook niks voor Marc. Na de prijsuitreiking besloot ik terug naar huis te gaan. Zaterdag wacht alweer een nieuwe uitdaging in Veltem-Beisem, een wedstrijd over 12 km.
tungri_run_2012