Les 6 Miles Faimois - Faimes

Gisteren mee gedaan aan de 6 mijl van Faimes. Mijn 2e wedstrijd van het weekend en tevens mijn 11e wedstrijd van het jaar. De wedstrijd van vandaag is 6 mijl en dat is ongeveer 9,65 km. Het gaat ondertussen zo goed dat ik van plan ben zoveel mogelijk wedstrijden te lopen van de Challenge Hesbignon en Haspengouw Challenge. Als er van beide criteriums een wedstrijd op dezelfde dag valt, geef ik de voorkeur aan de Hesbignon, want 2 wedstrijden op 1 dag lijkt me echt wel te veel van het goede.
Door de week train ik 2 keer zeer rustig, tussen de 6:00 en 6:30 / km, met af en toe wat tempo tussendoor. Zo liep ik afgelopen dinsdag eerst 10 km aan 6:30 / km en deed ik 5 km aan 5:00 / km op de Finse piste van Kapermolen. Donderdag was het drukkend warm en deed ik iets meer dan 10 km aan 6:19 / km. Zulke rustige duurlopen zorgen ervoor dat ik voldoende gerecupereerd ben ieder weekend en kan zo goede resultaten neerzetten en langzaam verbeteren.
Om 8u45 had ik afgesproken met loopmakker Sven Nicolaij en om 9u met Mario en zo vertrokken we richting Faimes. Marc kon onmogelijk door de drukte op zijn werk met Moederdag. Het was ongeveer 30 minuten tot Faimes. Mijn wagen kon ik gemakkelijk parkeren op een weide. We gingen ons dan inschrijven in de kantine waar we 4 euro betaalden. Het was nog iets te vroeg om ons te gaan opwarmen. Het weer viel goed mee, een beetje fris (+- 12 graden denk ik) maar de zon scheen volop. Om iets voor 10u besloten we ons warm te gaan lopen. We deden 1,35 km in 7:56 (5:53 / km). De benen voelden redelijk goed aan, ondanks de wedstrijd van gisteren in Zonhoven. Om 10u10 zetten we ons aan de start. Niet echt bekende namen gespot. Er was wel weer veel volk komen opdagen, ik schat dubbel zoveel als in Zonhoven. Wat me ook opvalt is dat alles goed georganiseerd is, er is een tent voorzien, de aankomst is op een voetbalveld. Drank, sinaasappels en peperkoek is er voorzien voor de finishers. Er wordt  uitleg gegeven over het parcours, eerst in het Frans en daarna in het Nederlands. Echt niets aan te merken op de organisatie.
Iets later dan voorzien (10u25) tellen ze af van 5 naar 1 en roepen ze start en weg zijn we. Ik besloot toch direct een goed tempo te lopen en zien hoelang ik het zou kunnen volhouden. Het parcours was een aaneenschakeling van verhard en onverhard. De stukken onverhard waren dan nog redelijk moeilijk beloopbaar. Ik schat dat ongeveer 50 % onverhard is en sommige stukken verhard waren licht stijgend. Ik kon steeds tussen de 4:20 en 4:40 / km lopen. Enkel in km 7 kreeg ik het even heel moeilijk en moest ik even wandelen. Ik voelde me even wat benauwd maar door het wandelen ging dat vlug weer over. Deze 7e km liep ik in 4:56. Vanaf dan besloot ik nog eens de gas open te draaien, km 8 in 4:27 en km 9 in 4:29. In de laatste 700 m kon ik nog enkele lopers inhalen en kan ik afklokken in 44:05 over de 9,7 km (4:33 / km). Ondanks de wedstrijd van gisteren toch nog een mooi tempo kunnen lopen. Toch had ik de 4:30 / km kunnen halen zonder dat dipje in km 7. Aan de finish zag ik ze zakken met van alles in uitdelen en wou mijn afhalen, maar wat bleek, ze hebben zelfs gedacht aan Moederdag, want enkel de vrouwen kregen zo een zak. Ik ga dan wat drinken afhalen, wat peperkoek en stukken sinaasappel. Echt heel lekker zo’n stuk sinaasappel na zo’n wedstrijd. Ik wacht dan nog even op de mannen. Uiteindelijk zie ik ze samen aankomen. Beide zijn ze heel tevreden met hun tijd van 50:38 (5:12 / km). Voor Mario een beste jaarprestatie. Die is ook terug langzaam in vorm aan het geraken precies. Ook een knappe wedstrijd van Sven en dat voor zijn eerste van de Hesbignon.
We besloten niet meer uit te lopen en terug naar de wagen te gaan en zo dan terug richting Sint-Truiden en Hasselt. Volgende week doe ik mee met de Banneuxrun.