Lentejogging Veltem-Beisem

Gisteren mee gedaan aan de Lentejogging in Veltem-Beisem. De trainer van de runners van Kortessem, had een e-mail gestuurd met de vraag als er iemand deze wedstrijd wou lopen. Wat later vroeg ook loopmakker Mario om daar heen te trekken. Ook loopmakker Marc vond het een goed idee deze te gaan lopen. En dan was er nog Raphael die ook deze wou gaan lopen aangezien er daar een halve marathon was. Dus volk genoeg dat wou mee gaan, dus schreef ik me een week geleden in via de voorinschrijvingen, 5 euro was de prijs.
Veltem-Beisem ligt wel niet bij de deur, het is ongeveer 60 km van Hasselt, gelegen in de buurt van Leuven. Ikzelf had er nog nooit van gehoord. Deze organisatie is ook in het teken van wijlen Ivo Van Damme, bekend om zijn zilveren medaille op zowel de 800 m als de 1500 m op de Olympische Spelen van Montreal.
Ik zou weer taxi van dienst zijn en ik had afgesproken om eerst Raphael op te pikken en dan Marc en zo dan door naar Veltem-Beisem. Mario moest verstek laten gaan. Hij had familiale verplichtingen. Om 11u45 pikte ik Raphael op en om iets na 12u pikte ik Marc op. Na ongeveer een 50 minuten waren we in Veltem-Beisem waar ik de wagen kon parkeren op een parking die voorzien was voor de jogging.
Al joggend gingen we naar de inschrijvingen dat zich op ongeveer 500 m bevond van de parking. Marc was er nog niet uit wat hij nu ging lopen, de 12 of toch de halve mee lopen. Uiteindelijk koos hij toch voor de 12 km. Raphael en ik ging ons nummer afhalen. Het was nog iets te vroeg om ons op te warmen. Aan de deur hing het parcours uit. De 12 km bestond uit 2 rondjes van om en bij de 2,5 km en dan 1 rondje van 7 km. De lopers van de halve moesten 3 rondjes van 7 km doen.
Als opwarming deden we een rondje van 2,5 km. Na 1,25 km kregen we een stuk van ongeveer 250 m met kasseien, de eerste 150 m kon je nog links in het gootje lopen, maar de laatste  100 m waren moeilijk beloopbaar. Gelukkig was dit het enige ambetante stuk van het parcours, want de rest liep over de weg en er zat geen helling in. Over dat rondje deden we ongeveer een kleine 14 minuten en dan nog eens terug naar de wagen. Zo kwamen we aan 3,5 km opwarming in 19 minuten (5:30 / km)
Om iets voor 2 zetten we ons aan de start. Zowel de 5, de 12 als de halve startten tegelijk. Precies om 14u klonk dan het startshot. Mijn 1e km is een redelijk snelle, deze in 4:21. Al gauw voelde ik dat ik dit niet kon volhouden. In km 2 gingen we over de kasseistrook en daardoor moest mijn tempo ook naar beneden. Deze 2e km in 4:30. Aan de start klokte ik de eerste ronde af in 11:02 (4:27 / km). Gedurende het 2e rondje kon ik steeds rond de 4:31 / km  lopen. Deze 2e ronde in 11:23. Dan begonnen we dus aan het 3e rondje, het rondje van 7 km. Op km punt 6,5 moesten we links in plaats van rechts voor het kleine rondje. We kregen dan een lang stuk van 2 km. In deze 2 km werd ik ingehaald door de eerste 5 van de halve. Ik liep nu ook samen met een loper van Demarsin. De loper voor ons bevond zich al op ruime afstand en die zouden we niet meer te pakken krijgen. Samen liepen we een mooi constant tempo van rond de 4:34 / km. In de laatste km’s kreeg ik het toch moeilijk. Ik had vooral last van mijn kuiten die stijf begonnen te worden. Waarschijnlijk nog restanten van de wedstrijd in Tongeren. Toch kon ik mijn compagnon in de laatste km van mij afschudden. De 12e km legde ik af in 4:13 en ik klokte af in 54:13 over de 12,05 km (4:30 / km). De laatste ronde heb ik afgelegd in 31:47 (4:31 / km). Ik had gehoopt rond de 55 minuten te zitten en dit dus ruim gehaald. Natuurlijk ben ik weer een tevreden man. Dit is een goede voorbereiding op de wedstrijd in Zonhoven, waar ik nu stiekem hoop om onder de 54 minuten te duiken, maar het is wel een iets zwaarder parcours dan hier, dus gemakkelijk zal het niet zijn. Ik pak nog enkele stukken sinaasappel en een flesje Aquarius. Marc heeft weer een hele mooie tijd gelopen van 50:15. We lopen dan nog even uit en doen ongeveer 1,25 km tot aan de wagen om onze sporttassen te gaan halen. We moesten nog ongeveer een 15 minuten wachten totdat Raphael zou aankomen. De eerste van de halve deed er 1u14 over. Raphael had gehoopt rond de 1u25 te lopen, maar na 1u28 kwam hij aan de finish. In het laatste rondje kon hij zijn tempo niet meer vasthouden. Ook hij denkt dat het te maken heeft met de wedstrijd van dinsdag in Tongeren, die nog niet volledig verteerd is. We konden dan nog een zakje met van alles in (chocomelk, 2 potten room, koffiemelk, 1 sinaasappel, 1 flesje water, …) gaan afhalen in ruil voor je borstnummer.
We gingen ons dan douchen die zich bevonden op ongeveer 500 m van de inschrijvingen. Eens gedoucht gingen we terug naar de plaats van de inschrijvingen waar we nog ene dronken. We wachten nog even op de prijsuitreiking. Blijkbaar kregen enkel de eerste 3 algemeen een prijs. De uitslag werd ook afgebeeld op de muur. Marc op een 18e plaats en ik op een 25e plaats (op 83 deelnemers). Raphael is 11e geworden op 84 deelnemers. Tegen 17u besloten we terug huiswaarts te keren. Volgend weekend lopen we 2 wedstrijden : de Lentejogging in Zonhoven en de jogging in Faimes.
DSC_0234