Warnant-Dreye 2012

Gisteren deelgenomen aan mijn eerste Hesbignon Challenge wedstrijd van het jaar. De plaats van gebeuren was Warnant-Dreye, een wedstrijd over 11,8 km.
Het is de eerste keer dat ik hier loop, dus ik wist niet precies wat ik ervan moest verwachten. Mario en Marc wisten me te vertellen dat het wel op en af gaat.
We hadden afgesproken om 15u45 bij den bakker zijn thuis. Mario zou ook daar dan zijn. Het was dan even zoeken op de gps om het juiste adres in te geven, want er is ook nog een Warnant bij Dinant. Eens we het juiste adres gevonden hadden vertrokken we richting Warnant-Dreye. Rond 16u15 arriveerden we in Warnant. Daar was het even zoeken naar een parkeerplaats. Aan de inschrijvingen komen we bekende gezichten tegen, namelijk de mannen van ACA : Raphael Van Den Broeck, Pascal Van Marcke en een zekere Alain. Ook werd Michel Wolfs gespot. We betalen 4 euro en er wordt een kruisje bij onze naam gezet, want het nummer dat ik nog heb van vorig jaar is geldig voor 3 jaar. We blijven dan nog even in de kantine staan want we zijn nog iets te vroeg om ons al op te warmen en buiten is het maar frisjes. Om 16u40 beginnen we dan aan onze opwarming. We deden 1,5 km op het gemakske.
Precies om 17u vertrekken we, zonder een startshot gehoord te hebben. Ik besloot weer heel op het gemak te starten. Toch liep ik de eerst km in 5:16. De tweede km in 5:28 en de derde km in 5:16. Deze eerste 3 kilometers loop ik steeds samen met Mario, tot we op kilometer 4 de eerste serieuze helling voorgeschoteld kregen. Deze eerste 3 kilometer waren ook voornamelijk dalend. Hij kon in eerste instantie nog aanpikken, maar dan kwam er een tweede stuk steiler omhoog en moest hij lossen. Kilometer 4 in 6:01. Kilometer 5 loopt terug wat bergaf en deze loop ik in 5:17. Mijn gemiddeld tempo bedraagt op dat ogenblik 5:28 / km. Tot kilometer 9 blijft het steeds meestal bergop lopen. Kilometer 6 en 7 telkens in 5:33, kilometer 8 in 5:16, daar zat een stukje dalend in. Kilometer 9 krijgen we het zwaarste stuk voor de voeten. Eerst een stuk dat nog redelijk goed beloopbaar maar ferm stijgend, en dan een stuk ook stijgend wat zeer moeilijk beloopbaar was door een diep tractorspoor. Deze 9e kilometer in 5:58. Kilometer 10 loopt voornamelijk bergaf, deze in 5:23. Ik kan Alain inhalen en samen lopen we de resterende kms samen. We komen in de laatste km ook de mannen van ACA tegen, met Raphael, Pascal en Michel. Marc komen we ook tegen, maar die zou wachten op Mario. Zo worden deze 2 laatste kms minder zwaar omdat de mannen samen met ons tot aan de aankomst lopen. Ik kan in de laatste km zelfs nog wat versnellen. Kilometers 11 in 4:54 en de laatste 700 m (licht stijgend) loop ik in 3:20 (4:50 / km). Ik kan afklokken in 1:03:19 over 11,70 km (5:25 / km). Beter dan vorige week en dat op een zwaarder parcours. Daar kan ik natuurlijk weer tevreden mee zijn. Aan de aankomst neem ik een flesje water, wat sinaasappel en peperkoek. Een paar minuten later zie ik ook Mario aankomen. Hij is ook tevreden met zijn wedstrijd want hij heeft een gemiddelde gehaald van 5:38 / km. Nadat iedereen wat bekomen was, zijn we nog een kleine kilometer gaan uitlopen. Mijn dag totaal komt zo op 14,1 km.
Aan het trapje voor de kantine is wat volk samengetroept. Blijkbaar was er een man gevallen en had zich blijkbaar ernstig bezeerd aan zijn hoofd. Even later arriveerde er ook een ambulance en werd hij afgevoerd naar het ziekenhuis. Ik hoop dat alles nog in orde komt voor hem.
We gaan naar de wagen om onze portemonnee te gaan halen om nog ene te gaan drinken in de kantine. Ik neem mezelf ook nog een braadworst. We vertrekken dan rond 19u richting Sint-Truiden. Volgende week waarschijnlijk terug een nieuwe uitdaging in Waremme, de 3e wedstrijd van de Hesbignon Challenge.
Warnant-Dreye 2012
JVL_3366