Jogging des Cloches du GRAC - Waremme

Gisteren mee gedaan aan mijn 4e wedstrijd van het jaar, tevens mijn 2e van de Challenge Hesbignon. De plaats van het gebeuren was Waremme, waar ik al eens eerder een wedstrijd gelopen heb in oktober vorig jaar, dat was toen La WAC’remmienne.
De afstand zou vandaag rond de 12,8 km bedragen volgens de site. Aangezien ik nog niet over de 12 km heen ben gegaan op training de laatste tijd, wist ik dus niet als ik deze keer ook de afstand al zou aan kunnen. Op training ging het afgelopen week redelijk goed, maar steeds rond de 6:00 / km. De pijn in de achillespees steekt soms nog de kop op, meestal aan het begin van de training, zo de 1e en 2e km, daarna mindert dat en verdwijnt volledig zelfs soms. Het gevoel vandaag was niet echt goed, ik had last van vermoeidheid, ik heb zelfs van 13u45 tot 14u45 nog een hazenslaapje gedaan.
Het concept was hetzelfde als vorige week, rond 15u45 pikte ik Mario en Marc op in Sint-Truiden. Dan was het ongeveer een 15-tal minuten tot Waremme. Ik kon mijn wagen gemakkelijk parkeren op de ruime parking aan de inschrijvingen. Aan de inschrijvingen betalen we 4 euro. Daar komen we ook nu weer de bekende gezichten tegen van vorige week : Pascal Van Marcke, Raphael Van Den Broek en Alain Lefevre. We blijven ook nu even binnen want buiten is het maar frisjes met temperaturen van rond de 7 graden. Tegen 20 voor 5 vertrokken we terug richting wagen om ons vervolgens wat te gaan opwarmen. Na een korte opwarming van 1,25 km gaan we ons placeren aan de start, waar we nog een korte uitleg krijgen (zowel in het Frans als in het Nederlands!) van het parcours en waar zich de bevoorradingen bevinden.
Ietsje na 5 klinkt dan het startshot. Van in het begin probeer ik een goed tempo te ontwikkelen. De 1e km loop ik in 4:52, redelijk snel maar het gevoel is eigenlijk goed. Km 2, 3 en 4 loop ik iets trager rond de 5:14 / km. Ik had al vernomen van Mario en Marc dat het parcours niet zo zwaar zou zijn als vorige week in Warnant-Dreye, maar af en toe loopt het toch op en af, maar de heuveltjes zijn niet zo stijl als vorige week en meestal krijg je na een heuveltje een stukje terug bergaf zodat je goed kon recupereren. Km 5 is terug een redelijke snelle, deze in 4:54, ook omdat we een stukje bergaf lopen. Km 6 is eigenlijk de zwaarste van het parcours met een langer stukje bergop, deze loop ik in 5:12. Mijn gemiddeld tempo is op dat ogenblik 5:07 / km. Ik was voor deze wedstrijd al tevreden met een tempo gelijk vorige week, maar het gevoel is goed, en ik begon al te denken om dit tempo aan te kunnen houden. Maar de komende 4 kilometers kan ik zelfs nog wat versnellen. Km 7 in 4:48, km 8 in 4:52, km 9 in 4:49 en km 10 in 4:58. Het gevoel is nog steeds zeer goed. Ik heb nog steeds geen moment van zwakte gehad. Km 11 wordt zelfs mijne snelste kilometer, deze in 4:39. Kilometer 12 loopt door het bos waar we ons opgewarmd hadden, en dan weet ik dat het niet meer ver is. Ik probeer zo goed mogelijk mijn tempo te houden, toch moet ik iets vertragen, deze 12e km in 4:45. De laatste 650 m is het nog even op de tanden bijten, want in de laatste 100 m moeten we nog een klein stukje bergop tot aan de finish. Ik kan afklokken in 1:02:22 over de 12,64 km, oftewel 4:56 / km. Daarmee ben ik zeer tevreden, het gevoel is nog heel goed en eigenlijk geheel de wedstrijd. Het hazenslaapje heeft me dan toch goed gedaan. Even later komt ook Mario over de streep. Hij is ook heel tevreden met een gemiddelde van 5:32 / km. Marc heeft een hele mooie tijd gelopen van 52:30.
We blazen nog eventjes uit aan de finish en vertrekken dan terug richting de wagen. Ik had helaas geen tijd om nog te blijven, want ik moest op de kindjes passen omdat mijn vrouw naar een familiefeestje moest om 19u. Volgende week alweer een nieuwe uitdaging in Oleye !
20120407 - Waremme
JVL_3846