Jogging de Couthuin

Zaterdagavond meegedaan aan de Jogging de Couthuin, de 5e wedstrijd van de Challenge Hesbignon. Ik pikte Mario rond 17u30 bij zijn thuis op en dan was het nog ongeveer 45 minuten tot in Couthuin.
De afgelopen week ging het niet echt vlot op training. De (snelle) wedstrijd van Linter zat nog wat in de benen. Het is tevens mijn 6e wedstrijd op evenveel weken. Maar zolang we ons amuseren en de fysische ongemakken uit blijven, blijf ik de wedstrijden lopen. Zeker die van de Hesbignon, want die zijn telkens een uitdaging en lopen doorheen een mooi landschap.
Rond 18u20 arriveerden we in Couthuin. Ik kon mijn wagen gemakkelijk parkeren vlakbij de start. We gingen dan naar de inschrijvingen en we toonden ons nummer samen met 4 euro en we waren ingeschreven. We deden dan zo’n 1,3 km opwarming in 9 min (6:19 / km). Mario liet al merken dat hij zware benen had. Hij had de dag ervoor ook meegedaan aan de estafette loop in Ziekeren. Aan de start spotten we Raphael Van Den Broeck en Stefan Meekers.
Vorig jaar heb ik hier ook mee gedaan, maar ik kon me eigenlijk niet veel meer herinneren van het parcours. Ik wist wel dat het een redelijke zware was. Toen liep ik hier 5:06 / km en ik was van plan dat proberen te halen.
Iets na 19u vertrekken we dan. De 1e km loopt redelijk vlak en loop ik in 4:54. In km 2 krijgen we onze eerste helling. Ik kan mijn tempo goed houden, deze 2e km in 4:57. Ik kan aanpikken bij Stefan, maar lang besloot ik niet te blijven bij hem, want even verder zag ik zijn kameraad. Vorige week in Linter zat die in het groepje van 3 ACA lopers die ik in de laatste km’s kon grijpen. Hij was een goede compagnon om even in het spoor te blijven. Km 3 in 5:04. Gemiddeld tempo bedraagt nu 4:59 / km, mooi op schema dus. In km 4 krijgen we onze eerste serieuze helling van de dag, deze loop ik in 5:33. Km 5 en 6 zijn wat vlakker, deze in 4:58 en 4:55. Vanaf km 7 krijgen een lange afdaling op onverhard en moeilijk beloopbaar. In deze km passeert Raphael mij. Hij heeft blijkbaar meer vertrouwen want alhoewel ik een redelijke snelheid heb, loopt hij toch van mij weg. Km 7 in 4:37 (snelste km van de wedstrijd). Ik besloot dan ook iets te versnellen zodat ik in de buurt van Raphael kon blijven, die kameraad van Stefan was ook even verder. Het eerste stuk van km 8 is nog een vervolg van de afdaling, maar dan krijgen we eerst een stuk met veel modder, moeilijk beloopbaar en dan een stuk zeer stijl omhoog. Km 8 in 5:25. Km 9 is vergelijkbaar met enkele stroken single track, modder en nog een helling. Km 9 in 6:00 (traagste van de wedstrijd). Ondertussen heb ik de kameraad van Stefan achter mij kunnen laten. Km 10 is terug op verhard, maar we krijgen toch nog een helling. Km 10 in 5:10. Mijn gemiddeld tempo bedraagt nu 5:10 / km. Ik zat er eigenlijk al redelijk door, maar ik stond nu voor de keuze : ofwel mij laten uitbollen en 5:06 / km niet halen, ofwel alles op alles zetten om die 5:06 / km te halen. Ik koos voor het laatste en ging ervoor. Km 11 is eerst dalend en dan nog een korte helling, km 11 in 4:30. Gemiddeld tempo is nu precies 5:06 / km. In de laatste 640 m kan ik nog versnellen en loop deze in 2:35 (4:07 / km) en ik kan afklokken in 58:46 over 11,64 km (5:03 / km). Dus doel bereikt en daarmee natuurlijk weer tevreden. Aan de finish moet ik wel even bekomen van de inspanning. Deze wedstrijd was een hele zware dobber, ik denk zelfs dat deze wedstrijd in de top 5 zal staan van de zwaarste van de Hesbignon, zeker die laatste 6 km. Ik ga wat drinken halen en een paar stukken sinaasappel. Ik praat nog even na met Raphael, hij vond het ook een zware wedstrijd. Ik denk niet dat ik nu snel dit parcours zal vergeten. Ik wacht dan nog even op Mario. Die heeft het wijselijk ‘rustig’ aan gedaan en kan afklokken in 1u15min. Hij had tijdens de wedstrijd wat last aan de kuiten en heeft de wedstrijd gewoon uitgelopen. Uitlopen besloten we niet meer te doen en rond 20u30 gingen we terug richting Sint-Truiden waar ik Mario afzette en zo terug naar Hasselt reed. Morgen naar Tongeren voor de Tungri-Run.
parcours_couthuin
JVL_6447
foto : Jogging de Couthuin (km 9)