Vijverrun 2012

Vandaag meegedaan aan de eerste wedstrijd van de Haspengouw Challenge, place to be was Bolderberg.

Het is vandaag een schitterend weertje met temperaturen juist boven de 20 graden en volop zon. Het is lang onzeker geweest als ik deze wedstrijd wel zou kunnen lopen, want ik ben nog herstellende van een achillespeesblessure. Na de Midwinterjogging in Kiewit heb ik bijna 3 weken niet kunnen lopen. Vorige week 2 keer gaan lopen en deze week ook 2 keer. Donderdag nog niet zonder moeite 10 km gelopen. De vraag was dus als ik de afstand wel zou aankunnen.

Om 13u kom ik aan bij de Witte Zaal. Veel volk zo te zien want ik moet mijn wagen toch een stukje van de zaal zetten. Ik ga me dan inschrijven, mijn nummer is 4149. Ik kleed me dan om aan mijn wagen. Ik ga dan nog even de sfeer opsnuiven aan de start. Echt veel bekend volk ben ik niet tegengekomen. Marc Schoels kom ik tegen die meegedaan heeft aan de 5 km, hij is mooi 3e geworden. Ook Lode en zijn familie was ik tegengekomen aan de inschrijvingen. Peter Vossius heb ik ook even mee gepraat. Die voelde zich nog niet super na een periode van ziekte.

Rond 13u55 zet ik me redelijk achteraan het pak aan de start. Mijn ambities was vandaag gewoon uitlopen en met een gemiddeld tempo van 6:00 / km zou ik al meer dan tevreden zijn. Precies om 14u klinkt dan het startshot. Ik start heel rustig en heb geen besef wat mijn tempo is. Na km 1 kom ik door in 5:29. Mijn achillespees laat zich wat voelen, maar naarmate de km’s vorderden, minderde dat geleidelijk aan. Ik heb zelfs een tijdje gelopen zonder dat ik iets voelde. Ik kan mijn tempo goed behouden en steeds loop ik rond de 5:30 / km. Km 6 en 7 loop ik zelfs in 5:16 en 5:15. Maar dat moet ik dan bekopen in km 8, 9 en 10. Deze loop ik in 5:43, 6:12 en 6:16. Ik moet zelfs af en toe wandelen en een loopster krijgt het op haar heupen dat ik af en toe moet wandelen. Vanaf km 11 begint het terug beter te gaan. Deze kan ik lopen in 4:55 en de laatste 500 m kan ik mijn tempo zelfs nog iets verhogen (1:56). Ik klok af in 1:03:15 over de 11,50 km en daar kan ik zeer tevreden mee zijn. We zijn dus nog steeds op schema wat betreft mijn geplande wedstrijden (zie kalender 2012).

Lang besloot ik niet te blijven aan de aankomst. Ik ga op mijn gemak naar mijn wagen om daar even wat uit te blazen. Die laatste km was het toch afzien, maar ik ben blij dat ik het alweer gehaald heb. Volgende week wacht alweer een nieuwe uitdaging in Warnant.