Week 30 : nieuw experiment

Deze week begon niet goed. Dinsdag had ik afgesproken met Mario op het Speelhof. Ik voelde me eigenlijk al niet 100 % en al van bij het begin merkte ik dat het niet ging. Ik voelde me nerveus en had wat last van een onregelmatige hartslag. Hoe het komt weet ik niet precies, het was die dag wel warmer dan gewoonlijk (rond de 28 graden) en je weet dat ik niet tegen de warmte kan, ook Mario had wat last van de warmte. Donderdag ging het al wat beter en kon toch 11 km bij elkaar lopen. De laatste km's kreeg ik toch wat feller last aan de knieën en dat deed me terug nadenken...
Ik heb al wat zitten lezen over minimalistische loopschoenen en de vele voordelen daarvan. Nike Free is ondertussen al geruime tijd in gebruik en Saucony is daar nu ook mee op de proppen gekomen met de Mirage en Kinvara. Aangezien ik toch nog aan het opbouwen ben, wou ik het toch eens wagen en mezelf zo schoenen gaan halen.
Ik besloot naar Ren in Tessenderlo te gaan en daar mijn probleem van mijn knieën uit te leggen. Ikzelf dacht dat het misschien komt doordat mijn huidige schoen (Brooks Trance 10) in combinatie met mijn zooltjes het verschil tussen de hak en voorvoet te groot is en daardoor mijn knieproblemen ontstaan. Dus ik wou in eerste plaats een schoen waarbij het verschil tussen de hak en voorvoet kleiner is dan bij een normale loopschoen. En zo kwamen we bij de minimalistische loopschoen Nike Free 7.0. Ik paste deze en die zitten direct goed. Heel licht aan de voeten. De verkoper zei dat je deze best heel geleidelijk aan gaat dragen. Eerst gebruiken bij het in en uitlopen, en stelselmatig de tijd opbouwen. Op het internet las ik dat het toch 4 weken duurt vooraleer je een rustige duurloop van 10 km ermee kan lopen en best ook deze gebruiken op een effen terrein, zeker in het begin. Ik heb mezelf daarnaast toch nog een neutrale schoen aangeschaft om te gebruiken in combinatie met mijn zooltjes, de Nike Air Pegasus 28. Het kan misschien ook zijn dat mijn knieproblemen er zijn doordat ik te veel corrigeer, anti-pronatieschoen samen met mijn zooltjes zorgt misschien voor een over-correctie en daarom gekozen voor een neutrale schoen.

Nike Free 7.0Nike Air Pegasus 28
Foto 1 : Nike Free 7.0                        Foto 2 : Nike Air Pagasus 28

Vandaag heb ik al een stukje gelopen met die Nike Free 7.0 en je merkt wel dat je voet harder moet 'werken' en het lijkt een positief effect te hebben op mijn knieën. Natuurlijk is het nog veel te vroeg om daarover al conclusies te trekken. Ik ben van plan steeds 10 - 15 minuten in en uit te lopen met deze Nike Free 7.0 en dat geleidelijk aan uit te breiden naar 15 of 20 minuten. Ik ga ze ook thuis dragen om mijn voeten nog meer te laten wennen aan deze schoen.
Volg zeker deze blog verder omtrent mijn ervaringen met de Nike Free.
maandag : RUST
dinsdag : rustige duurloop op de Finse piste van het Speelhof samen met Mario, het ging echt niet goed, nerveus gevoel en onregelmatige hartslag
woensdag : RUST
donderdag : rustige duurloop hier thuis in de straten, het ging al iets beter dan dinsdag, toch in de laatste km's wat meer last aan de knieën
vrijdag : RUST

zaterdag : RUST
zondag : rustige duurloop in de straten hier thuis, training opgedeeld in 3 delen, 1e deel opwarming met de Nike Free, 2e deel rustige duurloop met de Nike Pegasus en zooltjes, 3e deel uitlopen met de Nike Free



dag
wat
afstand
tijd
gem
max
ma
RUST - - - -
di
RDL (Finse piste)
6:02 / km
7,25 0:43:42 143 153
wo
RUST - - - -
do
RDL
5:23 / km
11,09 0:59:40 144 158
vr
RUST - - - -
za
RUST - - - -
zo
RDL (Nike Free 7.0)
5:08 / km
1,77 0:09:04 137 148
zo
RDL
5:12 / km
7,92 0:41:13 146 152
zo
RDL (Nike Free 7.0)
5:40 / km
1,95 0:11:02 143 148
tot
29,98 2:44:41