Vijverrun

Hier dan eindelijk mijn verslag van de Vijverrun in Heusden-Zolder van 21 maart.

Het eerste wat me opviel toen ik rond 12u arriveerde aan de Witte Zaal, was dat de parking afgesloten was. Waarom precies dit gedaan werd weet ik niet, ik vermoed dat het te maken had met het slechte weer en dat men schrik had dat er auto's zouden vastraken. Het had trouwens al flink geregend. Na wat zoeken vond ik toch een plaatsje langs de straat dichtbij de Witte Zaal.

Ik ga me inschrijven en vervolgens ga ik me omkleden. Mijn sporttas zet ik zoals gewoonlijk terug in mijn wagen. Het is nu 12u20 en voldoende tijd om tegen 13u goed opgewarmd te zijn.

Ik loop me warm richting de kluis. Ik loop ook nog de kluis op en af. Wat verder kom ik Tom Partoens en zijn kameraad Piet tegen. Samen lopen we nog een 2-tal kilometer. Zo kwam ik aan 3,8 km in 20:42. Het is nu 12u45 en ik ga mijn regenjasje in de auto leggen. Tom ging in t-shirt lopen maar dat vond ik te koud. Ik had een t-shirt en dunne bloes aan.

De wedstrijd dan. Aan de start zie ik nog een bekende : Bjorn Pennings. Hij en Tom hadden zich op de eerste lijn gezet, ik had me op de 3e rij gezet. Precies om 13u klinkt dan het startshot en weg zijn we. De eerste km kan ik goed in de buurt van het groepje Tom en Bjorn blijven. Die eerste km loop ik in 3:38, al direct stevig. Als doel had ik vooropgesteld om te proberen een nieuw pr te lopen op deze afstand (3:54 / km). En dat ondanks dit zware parcours. Ik heb hier 2 jaar geleden ook gelopen. Toen liep ik 19:24 (4:11 / km). Ik kon me eigenlijk niet veel meer herinneren van het parcours en het zal blijken dat ik dit parcours toch lelijk onderschat had. Het laatste gedeelte van km 2 krijgen we al een ferm stuk bergop. Deze loop ik in 4:06. Mijn gemiddelde tempo is al gezakt naar 3:53 / km en vanaf toen wist ik het al dat 3:54 / km halen zeer moeilijk zal zijn, want we moeten nog de kluis over. Het groepje met Tom en Bjorn loopt verder en verder van mij weg. Tijdens km 3 passeren we dan de kluis door het bos. Het laatste gedeelte van km 3 loopt steil bergaf en het is oppassen voor uitstekende boomwortels. Km 3 loop ik in 4:10, gemiddeld tempo is 3:58. Gedurende km 4 krijgen we nog 2 kleine en 1 grotere helling te verwerken. Deze loop ik in 4:14, gemiddeld tempo is 4:02. En ik wou hier dan 3:54 lopen. Misschien met wat heuveltraining had kunnen helpen maar het is onmogelijk hier een snelle tijd te lopen. Km 5 (650 m) loopt volledig bergaf en hier kan ik nog iets goed maken. Deze 650 m loop ik aan 3:35 / km. Ik klok af op 18:24 over 4,64 km (3:58 / km) en daarmee een 9e plaats overall.

Tom is mooi 3e geworden in 16:47. Bjorn (5e) liep 17:47. Piet heeft zonder kleerscheuren de wedstrijd kunnen uitlopen in 21:30 (20e), na zijn enkelblessure.

Samen met Tom en Piet loop ik nog een 4-tal km uit.

Na de douche blijf ik nog even kijken naar de aankomst van de 33 km en de 11,7 km. Clubgenoot Lode is heel mooi 2e geworden op de 11,7 km in 42:47. Clubgenoot Johan liep ook een hele mooie tijd op de 33 km, 2u34. Nog een bekende Raphael Van Den Broeck liep ook de 33 km voor de eerste keer hier, en is de laatste 10 km helemaal gecrasht na sjans een mooie doorkomst aan 21 km punt van 4:05 / km. De modder had hem de das omgedaan.

Samen met de clubgenoten en de trainer zijn we dan nog iets gaan drinken. Bij de tombola had ik helaas geen prijs.