Eindejaarscorrida Leuven

Vandaag meegedaan met de Eindejaarscorrida in Leuven. Ik had me ingeschreven voor de 12 km. Vorig jaar hier een van mijn beste wedstrijden gelopen met een tijd van 49:53 over de 12 km. Door geen goede voorbereiding en lichte kwetsuur aan de lies waren mijn verwachtingen niet hoog. Met een tijd van rond de 54 minuten zou ik best al tevreden zijn.

Ik had afgesproken met clubgenoot Johan om de trein te nemen van 8u in het station van Hasselt. Na toch weer een niet al te beste nachtrust, was ik nog juist op tijd om de trein te halen. Rond 9u kwamen we aan in het station van Leuven. Het parcours is gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. De start en aankomst is niet meer aan het stationsplein, maar dit jaar is de start op de Bondgenotenlaan dichtbij het Ladeuzeplein waar zich de aankomst bevond. Een paar honderd meter van dit plein waren de kleedkamers en douches. Rond half 10 waren we al klaar. Veel te vroeg om je nu al op te warmen. De wedstrijd begint pas om 11u. We blijven nog even zitten op een bank in de inkomsthal. Rond 10u15 geven we onze sporttas af en vertrekken we, om ons langzaam op te warmen.

We lopen enkele rondjes rond de kerk. De lies voelde redelijk goed aan. Ik voelde geen pijn. Mijn FR305 kon moeilijk ontvangst krijgen, hij heeft 1,04 km in 5:39 kunnen registreren. Ik schat dat we ongeveer een 2-tal km’s opgewarmd hebben in 11 min, dus ongeveer aan 5:30 / km. Versnellingen leken me geen goed idee om te doen.

Rond 10 voor 11 wringen we ons tussen het volk aan de startstrook. Precies om 11u klinkt het startshot. De eerste honderden meters probeerde ik Johan te volgen, zigzaggend tussen het volk, maar ik liet hem al vlug gaan want ik wou rustig starten om te zien hoe mijn lies aanvoelde. Ik was van plan rond de 4:30 / km te lopen. Dat lukte aardig want km 1 legde ik af in 4:23. Km 2 en 3 in 4:28 / km. Ik zat dus aan een gemiddeld tempo van 4:26 / km en goed op schema. Maar vanaf dan begon de lies op te spelen en dat werd alleen maar erger en erger. Ik probeerde nog mijn tempo naar beneden te halen, maar de pijn bleef. Km 4 nog in 4:37, km 5 in 5:07. Km 6 ging het terug iets beter, deze in 4:47. Km 7 begon ik het weer moeilijk te krijgen, deze in 4:51. We waren nu terug in de buurt van het Ladeuzeplein en de pijn was ondertussen niet meer te harden. Ik besloot nog te lopen tot aan het Ladeuzeplein en dan te stoppen. Km 8 leg ik nog af in 4:53 en ik overschreed de aankomst in een tijd van 38:25 over 8,16 km (4:42 / km). Enkele officials dachten al dat ik de eerste was van de 12 km. Ik deed vlug teken dat ik gekwetst was en dat ik stopte.

Aan de aankomst nam ik nog een flesje wijn en Aquarius in ontvangst, toch nog een troostprijs. Ik besloot niet te blijven hangen en direct richting kleedkamers te gaan. Daar had ik afgesproken met Johan. Na de douche kwam ik Johan tegen. 50:20 was zijn zeer goede tijd. Ik wachtte even tot hij zich gedoucht had en dan gingen we terug naar het station. We moesten niet lang meer wachten op de trein richting Hasselt.

De lies heeft het dus niet gehouden. Volgende week een ganse week niet lopen om mijn lies te laten rusten. Waarschijnlijk ga ik de LPM aan me voorbij laten gaan om me zeker niet te forceren. Misschien loop ik mee aan trainingstempo, we zullen nog zien.