Tungri-run

Hier volgt dan het verslag van de Tungri-run.

Na toch een paar keer wakker worden gemaakt door de kleine, sta ik redelijk uitgerust op om 10u.
Buiten zie ik dat het zonnetje al volop schijnt. Het zal niet zijn gelijk vorig jaar, toen we tijdens de wedstrijd enkele flinke stortbuien over ons kregen.

Op wedstrijddag eten we 's middags meestal spaghetti. Ook nu is dit het geval. Na verder een rustige namiddag, begin ik rond half 4 mijn rugzak klaar te maken. Aangezien het zeer mooi weer is, besluit ik met de Vespa te gaan. Zo kan ik gemakkelijker een parkeerplaats vinden. Rond 16u vertrek ik dan richting Tongeren.

Het is bijna half 5 als ik aankom aan het sportstadion De Motten. Ik kan makkelijk een plaats vinden aan de Kastanjewal. Er is veel volk. Ook vorig jaar was dat zo.

Met mijn rugzak wandel ik naar de inschrijvingentent. Aan de inschrijvingentafel kom ik mijn trainer Gilbert en clubgenoot Marc tegen. Ik had me voor ingeschreven. In de envelop vind ik een bonnetje voor een t-shirt. Ik haal mijn t-shirt af en samen met Marc ga ik naar de kleedkamers. Na ons omgekleed te hebben, geef ik mijn rugzak af aan de bewaarplaats en gaan we ons opwarmen.

De opwarming verloopt goed en we lopen een paar keer op en af aan de Kastanjewal en Dijk. We doen ook nog een paar versnellingen en rond 17u15 begeven we ons naar de start waar ik de meeste bekende gezichten tegenkom : Raf (250 gr sossies), Marc, clubgenoot Johan (Jo72), Chris Wouters en clubgenoot Jurgen.

De start laat even op zich wachten, maar om 17u40 klinkt dan eindelijk het startshot. Ik had redelijk vooraan post gevat en kon al direct een goed tempo ontwikkelen. Na ongeveer 700 m komen we aan de Romeinse muur. Tot mijn verbazing blijven we niet langs de muur lopen, maar moeten we erop via een korte stevige helling van losse kiezels. De korte afdaling die volgt bestaat uit een kort stukje mul zand.De eerste km kom ik door in 4:03. Op het einde van de Elf Novemberwal worden we het stad ingestuurd. Vorig jaar liepen we gewoon verder langs de ring. Km 2 kom ik door in 8:09 en daarmee goed op schema. Ik besef wel dat 4:00 / km vandaag er niet inzit. Mijn persoonlijk record op deze afstand is 4:04 / km, gelopen dit jaar tijdens de Midwinterjogging. Dat wordt nu het doel. Km 3 en 4 zijn dalend en kan deze lopen in respectievelijk 3:59 en 4:01. Km 5 moet ik toch wat bekomen en iets gas terugnemen. Bij de bevoorrading stop ik ook even om gemakkelijker te kunnen drinken. Deze loop ik dan ook in 4:21. Km 6 kan ik terug versnellen. Dit is het stijgend stuk langs (op) de Romeinse muur tot op het einde van de Elfde Novemberwal, waar we het stad ingestuurd worden. De 6e km loop ik in 4:17 en mijn gemiddeld tempo bedraagt op dat ogenblik 4:08 / km. Ook km 7 kan ik iets versnellen en loop ik in 4:15. De laatste 3 km (2,75 eigenlijk) pers ik er alles uit. Ik sta eigenlijk op punt te kraken, maar ik zie en voel de hete adem van enkele bekende lopers, die ik vandaag wil kloppen. Het stuk op de piste is puur op karakter en ik klok af in 39:46 oftewel 4:04 / km. Een evenaring van mijn PR. Het tempo van die laatste 3 km is 4:00 / km, 3:58 / km en 3:47 / km.

Kort na mij komt clubgenoot Johan binnen in 40:12. Zijn FR305 geeft 9,8 km aan. Clubgenoot Marc heeft 39:15 gelopen. Marc in 37:22. Clubgenoot Jurgen in 41:30. Weder optredende clubgenoot Rudi liep 43:38.

Na de douche ga ik naar de tent. Clubgenoot Marc, Marc, Tom en mijn trainer praten nog wat na over de wedstrijd. Bij de tombola is er weer geen prijs bij voor mij. Rond half 9 is de tombola voorbij en vertrek ik zoals de meeste naar huis.

Ik kan zeer tevreden zijn van deze wedstrijd.

gegevens :

afstand gemeten met FR305 : 9,75 km
zelfgemeten tijd : 39:46
gemiddelde hartslag 170, maximum 180