Lentejogging Zonhoven

Hier dan eindelijk het verslag van de Lentejogging in Zonhoven.

Ik had een redelijke goede nachtrust gehad, dus daar zal het vandaag niet aan liggen.
Ik sta rond half 10 op. Na een rustige voormiddag eten we rond 12u de spaghetti.
Rond 13u maak ik mijn sporttas klaar en rond 13u15 vertrek ik richting Zonhoven.

Aan de inschrijvingen kom ik Raf (sossies) tegen. Na ons ingeschreven te hebben, gaan we ons omkleden.
Aan de piste kijken we nog even naar de aankomst van de 2 en 6 km.

Rond 14u15 gaan we ons opwarmen op het parcours rondom de voetbalvelden.
Ik zie dat mijn hartslag goed laag blijft en het gevoel is goed. Een tijd van rond de 50 min zou geweldig zijn, ik ben tevreden met een tijd onder de 51 min. Tegen dat we terug aan de piste komen, zegt mijn FR305 dat we al bijna 5 km achter de rug hebben. Aan de piste kom ik de loopcollega's van de club tegen : Johan, Marc, Lode, Jurgen en Rudi. Ik doe nog enkele versnellingen en kom zo aan 6 km opwarming, iets te veel van het goede ?

Aan de start zie ik dan nog de meeste bekende gezichten : Marc, Chris Wouters en al de andere toppers.

Om iets voor 15u klinkt het startshot. De eerste km's wordt er al direct stevig gelopen door mijn loopmakker Johan. Aangezien ik met een goed gevoel zit pik ik bij hem aan. De eerste km in 3:52. De tweede en derde km in 4:02. Dit was blijkbaar toch iets te snel voor mij, want de vierde km in 4:09. De vijfde en zesde km in respectievelijk 4:11 en 4:13. Mijn gemiddeld tempo is op dat moment 4:05 / km. Bij doorkomst aan de start moet ik toch even bekomen en neem ik wat tijd om wat te drinken. De plastieken pintjes waren wel maar voor 1/4e gevuld en daarom neem ik er ook 2. Ondertussen zie ik Johan steeds verder en verder van me weglopen.
De zevende km is daarom ook trager in 4:30. Mijn gemiddeld tempo is daardoor in een keer naar 4:09 / km gegaan. Ik probeer terug wat te versnellen om terug bij Johan te geraken, maar die ligt ondertussen al 100 m voor me. De achtste km loop ik in 4:15. Ondertussen heb ik het gezelschap gekregen van 2 lopers die achter mij blijven lopen. Het vervelende is dat die achter mij blijven lopen. Ze nemen geen enkele keer over. Dat begint me een beetje op mijn zenuwen te werken, ook al omdat het niet echt meer vlot begint te gaan met mij. Op moeilijkere stukken versnel ik, maar een van die lopers wilt me niet laten gaan en volgt me. Ik vertraag terug en hij ook. Zo gaat dit toch 3 of 4 keer. De laatste keer blijf ik langer tempo houden en krijg ik hem eindelijk er van af. Ondanks de tempoversnellingen leg ik de negende en tiende km af in 4:24 en 4:29. Mijn gemiddeld tempo is ondertussen gezakt tot 4:13 / km. Op km 11 steekt een groot groepje me voorbij, waaronder loop collega Rudi. Ik verschiet me een bult en denk die gaat me vandaag niet kloppen hoor. Ik pik aan bij hem en ik probeer in eerste instantie te volgen. Dat lukt maar moeilijk. Af en toe moet ik wat lossen, maar bijt op mijn tanden en steek dat groepje terug voorbij. Die elfde km loop ik in 4:18. Ik zie op mijn FR305 dat het nog 1 km is en besluit definitief afscheid te nemen van dit groepje. Ik versnel en kan tot aan de aankomst stand houden. Deze 12e km loop ik in 3:56 en kom alleen aan in 50:33. Een verbetering van mijn tijd van vorig jaar met 1 min 25 sec waar ik tevreden mee ben, maar ook weer teleurgesteld omdat de personen die ik geklopt heb in Tongeren allemaal voor me geëindigd zijn.

Aan de finish kom ik iedereen terug tegen : loop collega Lode 44:52, Marc 49:04, Johan 49:55, Rudi 50:47, Jurgen 51:04. Marc 47:11 ! en Raf (sossies) in een slechte dag 49:27.

Na de douche ga ik nog wat drinken in de cafetaria. De tombola levert mij alweer niets op.

Nog enkele gegevens :
- Opwarming : 6 km in 35:31, gem 131, max 172
- Wedstrijd : 12,08 km in 50:33, gem 168, max 176
- Uitlopen : 1,37 km in 9:58, gem 130, max 135

totaal : 19,45 km in 1:36:02

Volgende week voor het eerst naar Linter.