Kreta 2009 : Dag 9 - Santorini

Op maandag (3/08) doen we onze tweede begeleide uitstap. Vandaag zouden we naar het welbekende eiland Santorini gaan. Santorini is eigenlijk de benaming van verschillende kleine eilanden. We gaan eigenlijk het hoofdeiland Thira bezoeken. Mijn moeder had in 2005 dit eiland al eens bezocht en ze was toen zeer onder de indruk van de schoonheid, vooral de blauwe “dakskes” vond ze heel mooi. Ik was natuurlijk wel benieuwd. Mijn moeder vertelde me dat ze in 2005 ongeveer 4 uren in de boot moest zitten om tot Santorini te geraken. Nu hadden we het geluk dat we met een grote catamaran tot daar konden geraken. Deze boot zou er slechts 2,5 uren over doen. Dat is toch wel een groot verschil want zo heb je natuurlijk meer tijd om het eiland te bezichtigen. Rond half 9 komt een bus ons afhalen aan het hotel. Na een uurtje zijn we in de haven van Heraklion. Rond 10u vertrekt de boot uit de haven van Heraklion. Rond half 1 komen we aan in de haven van Ormos Athinios. Met de bus gaan we dan naar het dorpje Oia. Dit dorp is bekend om zijn mooie foto’s die je op kalenders van Santorini kan vinden. Het duurt ongeveer een klein uurtje vooraleer de bus zich door de vele kleine straatjes geloodst heeft. Opvallend is dat het eiland aan ene kant een zeer steile en hoge kust heeft (waar we met de boot aangemeerd waren). De andere kant van het eiland loopt geleidelijk aan bergaf en is de kust vlak. De gids vertelt wat over de geschiedenis van het eiland. Santorini is volledig vulkanisch. 1600 jaar voor het begin van onze jaartelling heeft er een grote uitbarsting plaats gevonden en is de vulkaan ingestort waardoor er een grote vloedgolf over Kreta gegaan is. Deze golf heeft het grootste deel van de Minoïsche cultuur verwoest. Als je aan de bovenkant bent op de top van de steile rots, krijg je een goed zicht over de enorme baai van Santorini. Die vulkaan moet nogal enorm geweest zijn.
P1000622 foto : zicht op de baai van Santorini, met in het midden de nog actieve vulkaan
Het zeer pittoreske dorp Oia is echt heel mooi. Het dorp strekt zich uit over de hoge rotsen en langs de schuine rand. We gaan hier ook iets eten met uitzicht over de caldera. Ik ben zeer onder de indruk van het uitzicht. Naast het zeer mooie uitzicht op de baai zijn de huisjes van dit dorp ook de moeite om te bezien. We wandelen doorheen dit dorp met aan je zijde het mooie uitzicht op de baai. Rond 15u vertrekken we terug met de bus naar de hoofdstad Fira.
P1000587 foto : Oia
Na ongeveer 45 minuten komen we aan in Fira. Het is nu bijna 16u. De gids vertelt ons dat we ongeveer een uurtje de tijd krijgen om Fira te verkennen. Fira is langer uitgestrekt over de hoge rotsen. Het is hier ook veel meer toerisme dan in Oia, met het ene winkeltje na het andere. De huisjes zijn ook hier prachtig. Rond 17u vertrekken we terug richting bus.
P1000616 foto : Fira
P1000617 foto : winkelstraatjes in Fira
Op een half uurtje waren we terug in de haven van Ormos Athinios. Daar hebben we nog iets gedronken in een café, want het was nog een uur wachten vooraleer de boot er was. Dan hadden we toch gemakkelijk nog een half uur in Fira kunnen blijven. Rond half 7 kunnen we op de boot stappen. Na een uurtje zijn we getuige van een prachtige ondergaande zon.
03082009205 foto : ondergaande zon vanop de boot
Rond 21u komen we aan in de haven van Heraklion en na een uurtje zijn we terug in ons hotel. Het is een hele mooie dag geweest en Santorini was echt wel de moeite.